To je (nebo by aspoň měl být) pro každého podnikatele, který to se svým businessem myslí vážně jeden z prvních kroků, který ve svém podnikání udělá. Hned po vytvoření brandingu a nastavení celé značky (logo, písmo, atd.) by si každý podnikatel měl ochranou známku u Úřadu Evropské unie zaregistrovat. To platí také pro inovativní vynálezy nebo speciální receptury, které si můžete ochránit patentem. Dotace EUIPO, kterou poslední roky Evropská unie každoročně nabízí lze využít na obě tyto registrace.
Je pak již na vás, zda zvolíte pouze pro Českou republiku, nebo pro Evropu případně pro celý svět. Ceny za tyto lokality se samozřejmě liší, ale s dotací můžete získat zpět až 75 %.
Ohledně získání EUIPO jsme psali v minulosti tento článek: https://www.marionmarketing.cz/post/dotace_euipo_na_registraci_ochranne_znamky
Ochranná známka - proč ji začít řešit co nejdříve?
Ochranou známku vám opravdu doporučujeme začít řešit co nejdříve. Protože se vám může stát, že budete několik let investovat do své značky, budete budovat její silné postavení na trhu, investovat peníze do marketingu, rozšiřovat povědomí mezi zákazníky a pak po pár letech zjistíte, že má na stejný název OZ nějaká vaše (třeba i zahraniční) konkurence a vy si svou značku již nebudete moci oficiálně nikdy zaregistrovat. V horším případě si toho konkurence všimne a poté vás donutí, abyste celou vaší značku přejmenovali, protože na svůj název již nebudete mít z legislativy nárok. A pak je hotovo, začínáte se vším úplně od znova…
Ochranná známka - naše osobní zkušenosti, kdy jsme museli předělat celý brand.
Nám se v minulosti něco podobného stalo, ale naštěstí celkem včas. Když jsme před lety vyvíjeli platformu na propojování firem a influencerů SOCIALBOA, měli jsme pro ní připraven úplně jiný název a chtěli jsme ho také včas zaregistrovat. Jenže po rozsáhlé rešerši, kterou náš advokát udělal, jsme zjistili, že někde v EU je jiná marketingová firma, která má sice v názvu jedno písmenko víc, ale foneticky (když ho vyslovíte) zní stejně jako náš název. OZ bychom tedy s největší pravděpodobností ani nedostali, nebo bychom museli dělat hodně ústupků a vést rozsáhlou komunikace s protistranou, což se nám nevyplatilo. Naštěstí SOCIALBOA ještě nebylo dokončené ani spuštěné, takže značku zatím nikdo neznal. Tak jsme museli „pouze“ změnit název, koupit novou doménu a udělat nové logo. Na tento název nám OZ poté prošla velmi snadno a byla schválena bez komplikací během pár týdnů.
V MARION MARKETING to byl naopak dlouhý a nepříjemný proces - naštěstí se šťastným koncem.
V MARION MARKETING to nebyla procházka růžovou zahradou a celý proces se dost táhnul, ale konečně máme vyhráno a proto jsem se o to s vámi chtěla podělit. A především vás povzbudit, ať se nezaleknete, pokud jste v právu. O ochranou známku jsme zažádali někdy cca v březnu 2023. Využili jsme nabízenou dotaci a já trvala rovnou na Evropské OZ, protože občas máme poptávky zákazníků ze zahraničí, nebo jejich hlavní sídlo je v zahraničí, a také nevíme, kam nás budoucí roky zavedou 🤩, proto mi to dávalo větší smysl, než žádat „pouze“ o českou.
Naši advokáti nám udělali rešerši a vše vypadalo bez komplikací a bez konkurence na trhu. Jenže po podání naší žádosti nám přišla cca po 6 měsících informace z Evropského úřadu duševního vlastnictví (EUIPO) námitka proti zápisu z Polska od firmy vyrábějící kosmetiku (tedy úplně jiný obor).
Měli jsme tedy 2 varianty:
Buď kontaktovat jejich advokáta a zkusit se s protistranou na něčem dohodnout (zúžit nějaké třídy, atd.).
Nebo se bránit před EUIPO, a tvrdit, že není šance na záměnu našich značek z důvodu jiného oboru. Což je prý občas riskantní, protože nikdy nevíte, jak výsledek dopadne (v případně, že bychom prohráli bychom museli značku přejmenovat a možná platit také náklady protistraně).
Náš advokát kontaktoval protistranu, ale komunikace z jejich strany byla celkem náročná - nekomunikovali s námi často i několik týdnů, museli jsme jim posílat vyjádření dopisem přes poštu (neměli uvedený e-mail) a několikrát se připomínat o vyjádření. Což bylo unavující a já se po roce od podání žádosti na OZ rozhodla, že odvoláváme lhůtu na společné jednání, protože nekomunikují a chceme to nechat na rozhodnutí EUIPO. Vzhledem k tomu, že se naše třídy neshodují, nevnímala jsem moc velké riziko, že by to měla protistrana případně u EUIPO vyhrát, což jim asi také došlo a dali pokoj.
Můj osobní tip: Určitě celý proces řešte s advokátem a nechte komunikaci s protistranou na něm, máte větší šanci, že se doberete k závěru ve váš prospěch. - Martina Scheiner CEO Marion Marketing
Dnes, po roce a půl nám přišlo schválení, že naše OZ pro MARION MARKETING je konečně zapsaná!
Nudziło mi się wczoraj wieczorem, więc postanowiłem spróbować szczęścia w Betsson Kasyno. Nie tylko spędziłem czas świetnie, ale też wygrałem naprawdę niezłą sumę. Kasyno jest doskonałe, jeśli chcesz łączyć zabawę z wygrywaniem.