S podvodným e-mailem či zprávou na sociálních sítích se pravděpodobně setkal každý, kdo tyto komunikační platformy využívá. Množství těchto nebezpečných zpráv, jejichž cílem je vylákat z příjemců peníze či citlivé údaje anebo je přimět stáhnout škodlivý software, razantně roste. Jak podvodné e-maily a zprávy rozpoznat a co dělat, když vám přijdou?
Jak vypadá podvodný e-mail?
Nejčastějším cílem podvodných e-mailů je vylákat z příjemců přístupová hesla k jejich účtům, informace o platebních údajích, případně získat osobní údaje, které je následně možné zneužít. Pro tyto účely obsahují odkazy na škodlivý software, formuláře pro zadání údajů, žádost o změnu údajů nebo různé záminky pro zaslání financí. Nejvíce nebezpečné jsou podvodné e-maily, které na první pohled vypadají, že je rozeslala známá instituce, jako je banka či obchodní společnost.
V minulosti spousta lidí naletěla také e-mailovým zprávám, kde jim seriózně působící osoba sdělila, že zdědili hodnotný majetek, nebo vyhráli vysokou částku peněz. Pisatel si v takovém případě pod záminkou provedení převodu peněz z dědictví či výhry vyžádal osobní údaje anebo údaje k platebním kartám. Typickým znakem těchto zpráv je, že jsou psané špatnou češtinou, jsou v nich chyby v diakritice a zpravidla obsahují instrukce a odkaz směřující na pochybnou zahraniční doménu.
Martina Scheiner upozorňuje: Vyvarujte se užívání „zábavných“ a trendy aplikací, jako jsou AI aplikace na úpravu či tvorbu vašich fotek, aplikace na kontrolu followers a jiné. Jsou již z minulosti nechvalně známé nejen zneužitím vašich osobních údajů, ale jsou nebezpečné i zvýšeným rizikem následné krádeže profilů na sociálních sítích či zneužití přihlašovacích údajů. Například dříve populární FaceApp aplikace, která vás ukáže jako starce se snadno dostane k vašim osobním datům, přihlašovacím adresám nebo celé galerii vašeho telefonu! 😱 😰
Podezřelé e-maily od Facebooku
V posledních letech se velmi rozmohly falešné e-maily působící jako komunikace od sociální sítě Facebook. Ať už nese zpráva, která vypadá jako oficiální sdělení Facebooku, jakýkoliv obsah, vždy myslete na to, že Facebook nikdy sám od sebe neposílá e-maily s žádostí o zadání hesla, nebo jeho změnu. Pokud vám podezřelý e-mail od této sociální sítě přišel, podívejte se pro jistotu na vyjádření a doporučené postupy na oficiálních stránkách Facebooku.
3. nejčastější typy podvodných zpráv
Phishing – forma kybernetického útoku, kdy se útočník snaží z příjemce e-mailu či zprávy na sociálních sítích dostat důvěrná data. Nejčastěji se jedná o žádost o informace k platební kartě či přihlašovací údaje do internetového bankovnictví.
Scam – neboli online podvod má za cíl pod nějakým falešným důvodem vylákat z příjemců peníze. Příkladem jsou zprávy o dědictví neznámých příbuzných z ciziny či vysoké výhře, které lze získat pouze po zaplacení „administrativního poplatku“.
Spam – označuje jakoukoliv nevyžádanou zprávu v rámci digitální komunikace. Jedná se o různé řetězové e-maily, zprávy na chatu či v aplikacích.
Jak poznat podvodné e-maily a zprávy (nejen) na Facebooku?
Na některé ze sociálních sítí je dnes zaregistrováno více než 75 % světové dospělé populace, a tak není divu, že i tyto platformy jsou častým dějištěm kybernetických útoků. Týká se to především nejpoužívanější sociální sítě Facebook, ale podvodné zprávy vám mohou přijít prakticky na jakékoliv síti. Cíle falešných zpráv na Facebooku jsou podobné těm z podvodných e-mailů: vylákat z obětí peníze anebo citlivé osobní údaje.
V praxi útočník typicky získá kontrolu nad profilem oběti a následně jej zneužije k rozeslání zpráv přátelům na sítí. Spousta podvodníků ovšem postupuje i tak, že nějaký profil jednoduše zkopírují (jméno, profilovou fotografii, bydliště a další na síti veřejně dostupné údaje). Poté přátelům zkopírovaného profilu posílají zprávy, které vypadají, jako by přišly z originálního profilu. Podvodné zprávy na Facebooku obsahují většinou žádosti o peníze, osobní údaje anebo podezřelé odkazy.
Řada podvodů se odehrává také na (Facebook) Marketplace, což je inzertní služba společnosti Meta, na které mohou uživatelé Facebooku nakupovat i prodávat. Při podezřelém jednání kupujícího či prodávajícího doporučuje Facebook daný profil na sítí zablokovat a nahlásit. Vhodné je také udělit kupujícímu či prodejci hodnocení, podle kterého se mohou orientovat další uživatelé Marketplace.
Důležité znaky podvodných zpráv či e-mailů, aneb na co si dát pozor:
Kdo je odesílatel zprávy?
Odkud zprávu odeslal (z Outlooku či jiné cizí domény)?
Nutí vás reagovat na základě vyvolání emocí (do hodiny klikněte zde, jinak...)?
Jsou ve zprávě překlepy či výrazné stylistické nedostatky?
Dává text obsahově smysl?
Obsahuje URL odkaz/tlačítko na který "musíte" kliknout?
Vypadá případný URL odkaz důvěryhodně?
Kam vám upozornění přišlo (do zprávy/e-mailu)? Opravdové upozornění přichází přímo jako notifikace od sociální sítě?
Primárně je důležité, že pokud vám doopravdy posílá nějaké upozornění Facebook, Instagram nebo jiná sociální síť, přijde vám toto upozornění přímo do aplikace jako upozornění - né jako zpráva, či přes e-mail, whatsapp nebo jinou třetí stranu.
Ukázky podvodných zpráv:
Co dělat, když vám přijde podvodný e-mail?
V případě, že vám přijde e-mail či zpráva vzbuzující vaše podezření, uděláte nejlépe, když nebudete vůbec nijak reagovat. V žádném případě neklikejte na jakýkoliv odkaz a dané sdělení označte za spam. V případě, že jste na odkaz klikli, změňte si na dané platformě okamžitě heslo a pro jistotu prověřte svůj počítač antivirovým systémem. Pokud se e-mail snaží napodobit komunikaci nějaké instituce, pošlete jeho screeny dotčené společnosti či platformě, aby věděly o zneužití svého jména.
Sociální sítě jsou ideálním prostorem nejen pro podvody, ale také pro propagaci vašich produktů či služeb. Využijte jejich potenciálu a zvyšte své prodeje i zisk. Svěřte nám nastavení a správu reklamních kampaní na Facebooku a Instagramu, a získejte tak nové zákazníky a podpořte loajalitu těch stávajících.
Comentários