top of page

Jaký je rozdíl mezi UGC tvůrci a influencery?

  • Obrázek autora: Martina Scheiner
    Martina Scheiner
  • 31. 10.
  • Minut čtení: 4

Víte, jaký je rozdíl mezi UGC tvůrci a Influencery? Rozdíl mezi UGC (User-Generated Content) a spoluprací s influencery spočívá hlavně v tom, kdo obsah tvoří a jak a především kde se obsah následně použije. Pojďme si to tedy přehledně rozebrat a podívat se na rozdíl mezi influencer marketingem a UGC.


Dvě ruce, jedna drží bílý šálek s kávou a druhá ruka drží telefon s otevřenou sociální sítí Instagram, kde je ukázka spolupráce s influencerkou, která propaguje produkt na své sociální síti.
Jaký je rozdíl mezi UGC tvůrci a influencery? Především v tom, že spolupráce s influencerem probíhá hlavně na jeho sociálních sítích, zatímco při spolupráci s UGC tvůrci se obsah použije na sítě firmy.

UGC tvůrci

UGC je obsah vytvořený běžnými tvůrci, fanoušky nebo zákazníky značky. Často je obsah přirozený a působí věrohodně, což může posílit důvěru ostatních zákazníků. 🧑👩‍🦱 UGC obsah nemusí placený a může vznikat spontánně od uživatelů, kteří například vytváří recenze, nebo může firma UGC tvůrce oslovit záměrně, aby pro ní vytvořil přirozený obsah. Značka tento vytvořený (nejčastěji video) obsah použije na své sociální sítě a pro placenou reklamu.


Kdo je UGC tvůrce?

Tvůrcem UGC (User Generated Content - uživateli generovaný obsah) může být téměř kdokoliv – stačí kreativita a kvalitní telefon nebo fotoaparát. Výhodou je, že na rozdíl od influencerů není potřeba mít velké množství sledujících. UGC zahrnuje obsah jako fotografie, videa nebo recenze, který vytvářejí běžní uživatelé, nikoliv profesionálové nebo marketingové týmy. S nástupem sociálních médií začali běžní uživatelé sdílet své zkušenosti s produkty, čímž výrazně ovlivnili vnímání značek a nákupní chování ostatních.


Proč spolupracovat s UGC tvůrci?

Sociální sítě se během posledních let přeměnily a upřednostňují video obsah před fotkou. Což je bohužel pro firmu časově a také finančně náročnější. UGC tvůrci umí vytvořit levnější ale přesto velmi kvalitní obsah. Videa od UGC tvůrců bývají důvěryhodnější, než profesionálně vytvořené video, ale vždy záleží, co je cílem.


Influenceři

Influencer spolupráce znamená, že značka spolupracuje s influencery (s již vlivnými osobnostmi na sociálních sítích), kteří mají na svém profilu vybudovanou početnou základnu fanoušků. Cílem celé spolupráce je oslovit tuto základnu jeho fanoušků. 👩🤳 Influencer dostává obvykle za spolupráci buď finanční odměnu nebo produkty (tzv. barterová spolupráce) a hotový obsah publikuje na svých vlastních sociálních sítích.


Náš tip: V každém případě nezapomeňte podepsat s UGC tvůrci i influencery smlouvu o spolupráci. Přečtěte si 12 věcí, které by měla obsahovat smlouva s influencerem. - Martina Scheiner, CEO Marion Marketing


Rozdíl mezi UGC tvůrci a influencery

Pokud stále trochu tápete, jaký je v tom rozdíl, níže vám to rozepíšeme v přehledných bodech pro snadné porovnání. Občas se může stát, že influencer (nebo spíš microinfluencer) je zároveň také UGC tvůrcem, proto je dobré si přesně stanovit o jakou formu spolupráce máte zájem.


UGC spolupráce

  • obsah tvoří běžný uživatel/tvůrce videí/zákazník

  • obsah se sdílí na profilu firmy

  • cílem spolupráce je použít toto video do reklamy

  • přirozenější a neformální forma obsahu

  • scénář často připravuje a dodává firma


Influencer spolupráce

  • obsah tvoří influencer

  • obsah se sdílí na profilu influencera

  • spolupráce má za cíl zajmout a oslovit sledující influencera

  • profesionálnější forma odpovídající

  • scénář si tvoří influencer sám



Chceck list pro úspěšnou spolupráci s UGC:

Jasně definujte všechny náležitosti, které musí UGC tvůrce ve vytvořeném videu udělat. Dejte mu přesné a konkrétní zadání toho, co ve videu potřebujete zmínit a jak. UGC tvůrce není influencer a proto mu můžete zadávat podrobnější a přesná zadání. Už když si vybíráte UGC tvůrce, prohlédněte si jeho předchozí tvorbu, ať víte, v jaké kvalitě tvoří svá videa a co můžete očekávat.


  1. Brief - Dejte UG tvůrci přesný brief (zadání pro scénář a obsah videa).

  2. Úvod - Uveďte, co má říct na samém začátku videa (tzv. hook videa).

  3. CTA a závěr - Co má říct na konci videa jako výzvu k akci (nakupte, objednejte se, prohlédněte, atd..)

  4. Délka videa - Jasně specifikujte, jak dlouhé má být video.

  5. Formát videa - Ujasněte si, jaký potřebujete dodat formát videa dle toho, kam video použijete a na jaké sociální sítě (9:16, YouTube formát, 4:5, atd.).

  6. Kvalita a formát videa - V jakém formátu potřebujete dodat video? Uveďte, zda preferujete dodat spolu s finálním videem také původní neupravené záběry (RAW) nebo vám stačí video soubor.

  7. Styl videa - Bude se jednat o unboxing produktu, nebo spíš osobní recenze a ověřená zkušenost s produktem?

  8. Zakázané prvky - Zahrňte do briefu také nevhodné či žádoucí oblečení (výrazná loga, nevhodné střihy, výrazné barvy atd.), vulgarismy, exkluzivitu (aby váš produkt byl ve videu jediný) a výrazně doporučujeme konkretizovat zakázaná slovní spojení, pokud se jedná například o produkty regulované přísnou legislativou.

  9. Úpravy videa - Specifikujte, pokud je pro vás důležitý určitý střih, nebo si nepřejete výrazné přechody.

  10. Autenticita a filtry - Aby video působilo důvěryhodně zakažte výrazné filtry jako je například vyhlazení pleti, úpravy obličeje či jiné výrazné barevné a stylistické úpravy.

  11. Hudba - Zásadní je také podkresová hudba, protože může být problém v reklamní kampani použít autorskou hudbu.

  12. Zvuk - Trvejte na dobré kvalitě ozvučení. Zvuk musí být čistý bez rušivých elementů v pozadí (auta, vítr, další osoby, ozvěny, atd.), hlas a projev musí být také dostatečně hlasitý a srozumitelný.

  13. Světlo - Video by mělo být světlé a ostré, aby bylo pro sledující zajímavé. Trvejte tedy nejen na dobré světelné kvalitě, ale také ostrosti. Pokud máte ve videu ukázat produkt, je nutné, aby byl dobře viditelný a ukázaný.

  14. Titulky - Budete si do videa přidávat titulky sami, nebo je dodá ve finálním videu UGC tvůrce? Dbejte na gramatiku a správnost textu.

  15. Schvalovací proces - Nastavte si jasná pravidla pro počet úprav. Za jakých podmínek můžete video odmítnout bez platby a kolikrát můžete bezplatně požádat UGC tvůrce o úpravu videa.

  16. Platnost licence - Jak dlouho budete mít právo na využití obsahu od UGC tvůrce?


Náš tip: Doporučujeme se dohodnout na dodání různých délek vidí i variant, abyste je mohli v reklamě testovat. Nechte si od UGC tvůrce udělat až 3 stejná videa jen trochu jinak prostříhaná, jinak dlouhá a s jiným začátkem. Finančně to pro vás nebude rozdíl, ale vy budete mít do své reklamy více variant.


Ukázka UGC videa, které jsme tvořili pro našeho klienta. Pokud máte zájem o spolupráci nebo UGC video, napište nám o nezávaznou schůzku.

Mini pozadí duha
Kristýna B. Lagardere

"Velice profesionální a spolehlivá agentura. Připravili pro nás školení na míru, které mělo velký úspěch. Splnilo to vše - obsah, profesionalita a lidský přístup, který zajistil, že se posluchači u prezentace nejen něco dozvěděli, ale měli velmi příjemné dopoledne. Agenturu velice doporučuji jak na konzultace, tak i na školení pro týmy či jednotlivce."

Lagardère Travel Retail – Kristýna Bogolová

Adresa

V korytech 3155/23

Záběhlice, 106 00 Praha 10

Otevřeno: všední dny 9-17h

Kontakty

+ 420 602 864 895

info@marionmarketing.cz

Mgr. Martina Scheiner, jednatelka

Sociální sítě

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

Důležité

Obchodní podmínky

DIČ: CZ28467281

IČ: 28467281

Viděli jste nás:

Četli jste o nás v Hospodářských Novinách
Četli jste o nás na iDnes a v Mladé Frontě
Slyšeli jste o nás na Nova

© MARION MARKETING s.r.o. 2025

bottom of page