top of page

Barterová spolupráce

  • Obrázek autora: Martina Scheiner
    Martina Scheiner
  • 6. 4.
  • Minut čtení: 3

Aktualizováno: 28. 4.

Co je barter? Proč tuto formu spolupráce ne/využívat a jak se k tomu staví samotní influenceři? Které produkty jsou vhodné a jaké naopak nevhodné? Jak docílit toho, aby barterová spolupráce byla opravdu levná, výhodná a zároveň úspěšná? To vše se dočtete v článku.

Influencerka v černém klobouku v obýváku stojí před stativem a vytváří obsah na sociální sítě. V ruce drží šedé sako a prezentuje ho před kamerou/fotoaparátem.
Barterová spolupráce s influencery

Co je barterová spolupráce?

Barterová spolupráce je směnný obchod bez využití peněz a finančních prostředků. Dnes je to velmi oblíbená forma spolupráce v influencer marketingu. Firma poskytne influencerovi zdarma své produkty či služby, výměnou za propagaci nebo recenzi na jeho sociálních sítích.


Příklady barterové spolupráce:

  • Výrobek za video

  • Služba za recenzi

  • Oblečení za fotky

  • Jídlo za zmínku ve stories


Barterová spolupráce a legislativa

Mějte na paměti, že se stále jedná o reklamu! Proto se i k této formě spolupráce váže stejná legislativa a pravidla, jako k finanční spolupráci. Barterová spolupráce v České republice spadá pod právní rámec směnného obchodu, který musí být v souladu s daňovými a účetními předpisy.


Podmínky pro barterovou spolupráci:

Přestože se jedná o bezhotovostní výměnu, existuje několik legislativních podmínek, jako jsou například:

  1. Zdanění: Hodnota zboží nebo služby, kterou influencer obdrží, podléhá daním. Zákon o dani z příjmů stanovuje, že i barterová spolupráce je příjmem a je nutné ji zdanit.

  2. Smluvní podmínky: Doporučuje se uzavřít smlouvu o barterové spolupráci, kde jsou přesně stanoveny podmínky, aby byla spolupráce právně závazná a chránila obě strany. Přečtěte si 12 věcí, které by měla obsahovat smlouva s influencerem.

  3. Fakturace: Firma i influencer by měli vystavit fakturu na hodnotu poskytnutého zboží/služby, přestože nedochází k peněžnímu vyrovnání.

  4. Odpovědnost: Obě strany mají povinnost dodržet dohodnuté závazky, např. influencer musí splnit závazek zveřejnění obsahu v požadované kvalitě a termínu.

  5. Označení reklamy: Podle české legislativy musí influencer jasně označit spolupráci (placenou i barterovou) jako reklamu, aby bylo jasné, že jde o komerční obsah. Nedodržení může být považováno za klamavou reklamu, což hrozí sankcemi od úřadů, např. ČOI.


Hodí se váš produkt pro barterovou spolupráci?

Aby měli kvalitní influenceři o barterovou spolupráci zájem, je důležité, aby pro ně byl produkt zajímavý (kvalita, vyšší cena, nedostupnost, prestiž, atd.). Uvědomte si, že i samotné influencery spolupráce něco stojí (i když se to na první pohled nemusí zdát) - čas, kvalitní vybavení, programy, atd. Takže aby s vámi spolupracovali bez finančního ohodnocení, musí je produkt opravdu zaujmout. Otázce, zda je pro vás influencer marketing vhodný, jsme věnovali celý jeden článek.


Jak vybrat influencery pro barterovou spolupráci?

Vybírejte influencery úměrně k vašemu produktu. Barter by měl být adekvátní k jejich zaměření, velikosti a kvalitě. Jak velkého influencera si vybrat? S tím vám pomůže náš poslední článek, ve kterém jsme velikost influencerů rozebrali.


Například NEnabízejte influencerovi s 20 tisíci sledujícími spolupráci formou barteru, pokud se jedná o velmi levný produkt (třeba řasenku v hodnotě 200 Kč) nebo dokonce pouze malou slevu na váš produkt. Přečtěte si 7 tipů, jak vybrat nejlepšího influencera.


Náš tip: Hodnota produktu by měla být minimálně úměrná (spíš vyšší), než je finanční částka, kterou si influencer za spolupráci běžně fakturuje. Finanční ohodnocení bývá zpravidla 15-30 % z celkového počtu jeho sledujících. Kolik stojí influencer marketing?

Vybírejte influencery pro barterovou spolupráci stejně pečlivě, jako kdybyste je měli finančně zaplatit! Posílat vaše produkty každému, kdo si o ně napíše, nebo každému koho vy rádi sledujete (bez ohledu na jeho zaměření, cílovou skupinu, prezentaci a podobně) je asi stejné, jako kdybyste produkty vzali a šli je rozdávat na ulici.

Další riziko je, že pokud budete produkty takto bez rozmyšlení poskytovat nevhodným nebo dokonce nekvalitním influencerům, tak pak ti kvalitní influenceři, se za vás a vaší značku nebudou chtít postavit a to ani za finanční ohodnocení.


Jsme online marketingová agentura Praha a rádi vám s influencer marketingem pomůžeme, vybereme vhodné influencery a zajistíme hladký průběh kampaní. Napište nám a domluvíme se na nezávazné konzultaci zdarma.



Mini pozadí duha
Kristýna B. Lagardere

"Velice profesionální a spolehlivá agentura. Připravili pro nás školení na míru, které mělo velký úspěch. Splnilo to vše - obsah, profesionalita a lidský přístup, který zajistil, že se posluchači u prezentace nejen něco dozvěděli, ale měli velmi příjemné dopoledne. Agenturu velice doporučuji jak na konzultace, tak i na školení pro týmy či jednotlivce."

Lagardère Travel Retail – Kristýna Bogolová

Adresa

V korytech 3155/23

Záběhlice, 106 00 Praha 10

Otevřeno: všední dny 9-17h

Kontakty

+ 420 602 864 895

info@marionmarketing.cz

Mgr. Martina Scheiner, jednatelka

Sociální sítě

  • Instagram
  • Facebook
  • LinkedIn

Důležité

Obchodní podmínky

DIČ: CZ28467281

IČ: 28467281

Viděli jste nás:

Četli jste o nás v Hospodářských Novinách
Četli jste o nás na iDnes a v Mladé Frontě
Slyšeli jste o nás na Nova

© MARION MARKETING s.r.o. 2025

bottom of page