top of page
  • Obrázek autoraMartina - Marblog

12 věcí, které by měla obsahovat smlouva s influencerem

Aktualizováno: 23. 12. 2020

Smlouva by měla být naprostý základ každé (i barterové) spolupráce a i přesto, že vám může stačit e-mail, i ten by měl splňovat aspoň základní požadavky jako srovnatelné se smlouvou. Na co nezapomenout a proč to do smlouvy zahrnout si můžete přečíst v tomto článku.

Nezapomeňte do smlouvy uvést veškeré důležité informace, které by mohl influencer nějakým způsobem opomenout, pozměnit, nebo které by vám mohly (třeba i nechtěně) uškodit. Samozřejmě je také je potřeba brát v potaz cenu vašeho produktu či výši odměny, kterou nabídnete a tomu přizpůsobit “přisnost” smlouvy. Pokud influencerovi nabídnete v barteru šampón za stovku, těžko můžete počítat, že bude souhlasit s 50 tisícovou pokutou za nedodržení tonality vaší komunikace.


Přesné datum nebo termín ve kterém má být reklama zveřejněná.

Toto je důležité, abyste si mohli ohlídat termín realizace a publikace, vyvarujete se také pozdnímu dodání a podobně.


Cenu kterou influencerovi zaplatíte, za odvedenou činnost.

Určitě vždy uveďte, jestli se jedná o celkovou částku za veškeré dohodnuté výstupy nebo se bude cena rozpouštět ve více platbách za každý jednotlivý post.


Sankce za nedodržení smlouvy.

Kvalitní influencer s tím při větších spolupracích nebude mít problém. Pokud ano, tak s takovým influencerem spolupráci ani nezačínejte. Je to vaše záruka na dodržení termínu i kvalitu realizace. Opet ale berte v potaz hodnotu spolupráce.


Forma a způsob spolupráce.

Pokud máte jasnou či orientační představu, jak by ne/měl výstup vypadat, určitě to do smlouvy také uveďte. Vyvarujete se tak následné při o to, zda influencer dohodnutý způsob dodržel nebo ne a zda má nárok na finanční odměnu. Každý si totiž může představovat trochu jinou formu spolupráce, ale pokud to není jasně dohodnuto a definováno, jen těžko se budete dohadovat o tom, zda je forma zpracování adekvátní.


Sociální sítě na kterých bude realizace probíhat.

Může se stát, že influencer disponuje několika profily na různých sociálních sítích, tak je důležité jasně si dohodnout na kterých profilech se spolupráce bude odehrávat. To se jedná nejen o samotné sítě, ale také umístění (například zda se dohodnete na Instastories či umístění přímo na zeď influencera).


Počet výstupů, které má influencer udělat.

Například, pokud se dohodnete na formě Instastories, je dobré si ujasnit, zda se bude jednat o jednu fotku s označením vašeho produktu a doplňujícím textem, nebo o video sérii s minimálním počtem (třeba 5) navazujících Instastories s vaším označením, atd.


Upozornění na označení reklamy a zakázanou reklamu.

Pokud máte produkty, na které je nějak speciálně upravená reklama (tabák, alkohol, potravinové doplňky, léčiva apod.) tak na to vyloženě pozor a pro jistotu dopředu upozorněte influencera, kam až může zajít!!!


Výhradnost pokud vám vadí jeho spolupráce s konkurencí.

Zde záleží, jak moc konkurence máte. Dobře si také rozmyslete dobu, během které nemůže influencer s konkurencí spolupracovat. Je dobré dohodnout se na přesné době, během které nesmí s konkurencí spolupracovat (například 3-6 měsíců). Zde také upozorňuji, že by cena, kterou influencerovi nabízíte, měla být navýšena právě s ohledem na toto následné omezení.


Uveďte přesná označení vašich profilů, webové adresy či hashtagů.

Aby se náhodou nezaměnilo označení českého profilu se zahraničním a podobně.


Čeho se má influencer vyvarovat během reklamy.

Důležité je upozornění například pro srovnávání s konkurencí, nevhodná či sprostá slova, atd.


Možnost využití fotografií - pokud chcete výstupy využít k prezentaci  i na svých sítích, atd..

Pokud spolupracujete s opravdu kvalitním influencerem, který tvoří krásné fotografie, je dost možné, že je budete chtít použít i na vašich sítích, tak je dobré si ujasnit pravidla kdy můžete, že u příspěvku tvůrce označíte a podobně. Zde je také důležité brát v potaz cenu za spolupráci a ideálně ji v takovém případě trochu navýšit.


Barevná úprava výstupů

Pokud máte třeba ikonicky modré produkty, tak není moc žádoucí, aby influencer publikoval černobílou fotku, nebo barevnost produktu změnil na zelenou barvu. Obzvlášť si na to dejte pozor u influencerů, kteří k úpravě fotografií využívají barevné filtry.


Pokud si se smlouvou nejste jistí, rádi vám s influencery pomůžeme. Pokud si chcete kampaně spravovat sami, můžete také využít platformu SOCIALBOA, kde můžete oslovit až 1900 zaregistrovaných influencerů.


Další články z digitálního světa influencer marketingu a sociálních sítí najdete na našem blogu MARION MARKETING. Tak si nezapomeňte přihlásit odběr, ať vám už žádný neunikne!

*Článek je vytvořen ve spolupráci s advokátem Vítem Hruškou.


745 zobrazení
bottom of page