12 věcí, které by měla obsahovat smlouva s influencerem
- Martina Scheiner

- 1. 11.
- Minut čtení: 7
Smlouva by měla být základem každé spolupráce. A i přesto, že vám může stačit e-mail, i ten by měl splňovat aspoň základní požadavky jako srovnatelné se smlouvou. Na co nezapomenout a proč to do smlouvy zahrnout si můžete přečíst v tomto článku.

Nezapomeňte do smlouvy uvést veškeré důležité informace, které by mohl influencer nějakým způsobem opomenout, pozměnit, nebo které by vám mohly (třeba i nechtěně) uškodit. Samozřejmě je také je potřeba brát v potaz cenu vašeho produktu či výši odměny, kterou nabídnete a tomu přizpůsobit “přísnost” smlouvy. Pokud influencerovi nabídnete za barter šampón (který stojí sto korun), těžko můžete chtít, aby souhlasil s 50 tisícovou pokutou za nedodržení tonality vaší komunikace.
Smlouvu s influencerem byste měli mít i v případě barterové spolupráce! Co je barterová spolupráce?
Datum / termín publikace
Je jen na vás, zda si určíte termín od/do, nebo přesný den publikace. Ale určitě si nějaké ohraničené datum s influencerem stanovte. Toto je důležité především proto, abyste si mohli ohlídat termín realizace a publikace příspěvku. Budete moci změřit nárůst návštěvnosti na webu, vyvarujete se také pozdnímu dodání, publikace v pozdních večerních hodinách atd. Také pokud máte na jednu kampaň víc influencerů, je dobré se dohodnout na jiných termínech, abyste kampaň mohli lépe změřit.
Cena
Cena je vždy velké téma a nejčastější důvod ke při, proto je nutné uvést ve smlouvě cenu, kterou influencerovi zaplatíte za odvedenou činnost. Co všechno vstupuje do ceny za spolupráci s influencerem jsme rozepsali v samostatném článku: Kolik stojí influencer marketing?
Do ceny totiž vstupuje mnoho faktorů (nejen počet sledujících):
Velikost a specializace influencera (zda se jedná o celebritu či odborníka)
Engagement (míra zapojení)
Výběr sociální sítě
Časová náročnost kampaně
Exkluzivita
Velikost značky
Cena produktu / barter
Téma spolupráce
Obor značky
Kontroverzní produkty
Autorská práva a další použití výstupů (reklama, newsletter, bannery, atd.)
Délka spolupráce
A v neposlední řadě samozřejmě i množství výstupů a jejich forma (reels, stories, carousel, atd..). Proto si ve smlouvě vždy jasně určete, jestli se jedná o celkovou částku za veškeré dohodnuté výstupy nebo se bude celková částka rozdělovat ve vícero platbách za každý zveřejněný jednotlivý post. Také se domluvte, že částku uhradíte až po realizaci.
V případě barterové spolupráce do smlouvy uveďte také cenu barteru/produktu, který influencerovi poskytnete.
Sankce za nedodržení smlouvy
Kvalitní influencer s touto podmínkou (při větších či placených spolupracích) nebude mít problém. Pokud ano, tak s takovým influencerem spolupráci ani nezačínejte. Je to vaše záruka pro dodržení termínu i kvalitu realizace. Opět berte v potaz hodnotu spolupráce a velikost influencera.
Forma a způsob spolupráce
Pokud máte jasnou či orientační představu, jak by ne/měl výstup vypadat, určitě to do smlouvy také uveďte. Vyvarujete se tak následné při o to, zda influencer dohodnutý způsob dodržel nebo ne a zda má nárok na finanční odměnu. Každý si totiž může představovat trochu jinou formu spolupráce, ale pokud to není jasně dohodnuto a definováno, jen těžko se budete dohadovat o tom, zda je forma zpracování adekvátní.
Například spolupráce na Instagramu může mít hned několik forem:
Instastories (příběh, který je viditelný pouze na 24h)
Statický příspěvek na jeho profilu/feedu:
1 fotka
Carousel - více fotek v rámci jednoho příspěvku
Reels (video formát na profilu)
Kombinace výše zmíněných
Sociální sítě na kterých bude realizace probíhat
Může se stát, že influencer vlastní několik profilů na různých sociálních sítích, tak je důležité jasně si dohodnout na kterých profilech se spolupráce bude publikovat. To se jedná nejen o samotné sítě, ale také umístění (například zda se dohodnete na Instastories, reels či umístění přímo na zeď influencera). Přečtěte si 7 tipů, jak vybrat nejlepšího influencera pro vás!
Počet a četnost výstupů
Dohodněte si, zda se jedná o dlouhodobou a pravidelnou spolupráci, nebo o jednorázovou. Ujasněte si celkový počet výstupů během období, kdy spolupráce potrvá. A také o jaké výstupy se přesně bude jednat.
Například, pokud se dohodnete na formě Instastories, je dobré si ujasnit, zda se bude jednat o jednu fotku s označením vašeho produktu a doplňujícím textem, nebo o sérii s minimálním počtem navazujících Instastories, atd.
Označení reklamy dle zákona a zakázaná reklama
Označení reklamy je zákonná povinnost (a to i u barterové i placené spolupráce), bohužel ne všichni influenceři to vědí a nebo poctivě dodržují. Pokud se chcete vyhnout případným problémům, zahrňte tuto informaci do smlouvy.
Pokud máte produkty, na které je nějak speciálně upravená reklama (tabák, alkohol, potravinové doplňky, léčiva apod.) tak na to si dejte vyloženě pozor a pro jistotu dopředu upozorněte influencera, kam až může zajít!!!
Martina Scheiner radí: V rámci spolupráce požadujte, aby vám influencer poslal finální příspěvky a text před jejich publikací ke schválení, minimalizujete tak riziko, že zveřejní něco nevhodného nebo zavádějícího.
Kontrola a schválení výstupů před publikací
Tento bod doporučujeme zahrnout do smlouvy a především na kontrole trvat, i když spolupracujete s influencerem, kterého dlouhodobě sledujete a znáte. Schválení příspěvků před jejich publikací slouží především k tomu, abyste si zajistili dostatečnou kvalitu výstupů a kontrolu nad nevhodným obsahem (jako je legislativa, zakázané či zavádějící informace, nevhodný obsah, atd.).
Exkluzivita
Záleží, jak moc konkurenční obor máte a o jaký produkt se jedná. Některé produkty potřebují exkluzivitu víc než ostatní, většinou se jedná o produkty, pro které je nutné delší doba spolupráce (doplňky stravy, péče o pleť, atd.) Dobře si rozmyslete přesnou dobu, během které nemůže influencer s konkurencí spolupracovat. Zpravidla platí, že čím je delší doba exkluzivity = tím je vyšší cena za spolupráci či riziko, že vám takovou spolupráci influencer odmítne. Proto je dobré mít reálné požadavky a trvat na exkluzivitě pouze po nezbytně nutnou dobu.
Označení vašich profilů, webové adresy či hashtagů
Uveďte ve smlouvě a briefu pro influencery přesná označení vašich profilů. Zamezíte tomu, aby si influencer spletl označení profilu s cizím podobně znějícím, zahraničním, nebo neaktuálním profilem. Nebo přidal chybné či žádné označení či URL odkaz na e-shop.
Poškození značky
Poškození značky, negativní sdělení a vše, čeho se má influencer vyvarovat během reklamy je dobré ve smlouvě zahrnout také. Souvisí s tím často také srovnávání s konkurencí, nevhodná či sprostá slova, atd. Měli byste mít ve smlouvě také zahrnutou možnost okamžitého ukončení smlouvy v případě nevhodného chování a s tím spojené poškození vaší značky. Toto se může hodit v případě velkých kauz u kontroverzních influencerů, nebo když udělá něco nevhodného což může poškodit všechny spolupracující společnosti, viz níže:
Náš tip: Nejprve vybraného influencera nějaký čas sledujte, poznejte jeho styl komunikace, způsob jeho tvorby, názory, a také si zjistěte, zda za sebou nemá nějakou nevhodnou "kauzu", která by mohla poškodit vaši značku.
K této problematice jsme se vyjadřovali také pro Hospodářšké Noviny v rámci článku proč a kdy firmy ruší spolupráce s inflencery kvůli jejich chování .
Využití vytvořených výstupů pro vaše další reklamní účely
Pokud spolupracujete s influencerem, který tvoří hezký obsah, je pravděpodobné, že jeho fotky či videa budete chtít použít i na vašich sociálních sítích či a v reklamních kampaních. Zde je důležité brát v potaz cenu za spolupráci a ideálně ji v takovém případě trochu navýšit. Někteří (hlavně ti větší) influenceři si za tuto možnost naúčtují vyšší cenu nebo s tím nesouhlasí vůbec, proto je dobré si jasně stanovit společná pravidla ještě před spoluprací, ať víte, kam a kdy můžete jeho autorské výstupy použít.
Influenceři nejsou jen reklamní plochy, ale jsou to často umělci či UGC tvůrci, vyplatí se vám to i přes navýšenou cenu. Můžete jejich výstupy pak použít třeba v reklamních kampaních, kde to funguje skvěle! Například jako jsme my v MARION MARKETINGU použili do reklamních kampaní toto skvělé video, které Lucie vytvořila v rámci spolupráce pro klienta dieNikolai.

🚀 Jak ze spolupráce s influencery dostat maximum? Vytvořili jsme pro vás e-book, který si můžete stáhnout zdarma!
Díky němu můžete ušetřit desetitisíce za neúspěšné kamapaně.
Styl a barevná úprava výstupů
Nastavte si komunikační linku a také barevnost výstupů. Některé firmy mají například silný brand a chtějí tedy výstupy od influencerů v jejich firemních barvách, některé firmy kvůli tomu nechtějí černobílé výstupy, atd. Obzvláště pozor pokud influencer má v nějaké barvě sladěný profil nebo používá výrazné barevné filtry na úpravu fotek a videí.
"Pokud máte ikonicky modré produkty, tak není moc žádoucí, aby influencer publikoval černobílou fotku, nebo barevnost produktu změnil na zelenou barvu. Obzvlášť si na to dejte pozor u influencerů, kteří k úpravě fotografií využívají barevné filtry. Dnes je naprostým standardem, že firmy vyžadují zaslat fotografie bez úpravy k jejich dalšímu využití (například do reklamních kampaní) a zároveň důrazně zakazují velké úpravy i při publikaci kamapně na profilu influencera." - Martina Scheiner, majitelka MARION MARKETING
Definujte před začátkem spolupráce, zda musí být na videu či fotce i influencer, nebo vám nevadí takzvaná flatlay fotka, fotka produktů bez lidského prvku.
Například zde na fotkách:
vlevo fotka samostatných produktů = flatlay // vpravo fotka Lucie i s produktem
Report a výsledek spolupráce
Víte, jak měřit výsledky influencer marketingu? Možností je hned několik:
Statistiky z příspěvku
UTM kód
Slevový kód
Návštěvnost webu
Data a porovnávání s předchozím obdobím
Proto si stanovte s influencerem jasný způsob reportu.
Pokud realizujete spolupráci na Instagramu, doporučujeme využít označení příspěvku pomocí funkce "placené partnerství s ...(vaše značka)" budete mít přístup k dosahům a číslům během celého průběhu kampaně.
Pokud z nějakého důvodu tuto formu spolupráce nezvolíte, dohodněte si s influencerem ve smlouvě termín pro zaslání detailních a konkrétních statistik z realizovaného příspěvku.
Využití slevového kódu a UTM
V případě spolupráce, kdy budete požadovat po influencerovi využití slevového kódu, uveďte i tuto důležitou informaci do smlouvy včetně přesného znění kódu (například: MICHAL15). Bohužel se někdy stane, že influencer slevový kód napíše chybně nebo ho do příspěvku či stories neuvede vůbec.
Skvělým nástrojem je také vygenerování speciálního UTM kódu, který influencer vloží do svého stories a jeho sledující se přes kód přímo překliknou na vaší cílovou stránku. Pokud zvolíte tuto formu uveďte nutnost využití dodaného UTM kódu i ve smlouvě.

💬 Chcete spolupráce s influencery nastavit strategicky a bez zbytečných a drahých chyb? Rádi vám s tím pomůžeme, od výběru vhodných tvůrců až po vyhodnocení výsledků. 🎯 Úvodní konzultace je u nás zdarma. Ozvěte se nám a probereme, jak influencer marketing může fungovat i pro vaši značku.
Další články z digitálního světa influencer marketingu a sociálních sítí najdete na našem blogu MARION MARKETING. Tak si nezapomeňte přihlásit odběr, ať vám už žádný neunikne!
*Článek byl vytvořen ve spolupráci s advokátem Vítem Hruškou.





