Smlouva by měla být základem každé spolupráce. A i přesto, že vám může stačit e-mail, i ten by měl splňovat aspoň základní požadavky jako srovnatelné se smlouvou. Na co nezapomenout a proč to do smlouvy zahrnout si můžete přečíst v tomto článku.
Nezapomeňte do smlouvy uvést veškeré důležité informace, které by mohl influencer nějakým způsobem opomenout, pozměnit, nebo které by vám mohly (třeba i nechtěně) uškodit. Samozřejmě je také je potřeba brát v potaz cenu vašeho produktu či výši odměny, kterou nabídnete a tomu přizpůsobit “přísnost” smlouvy. Pokud influencerovi nabídnete za barter šampón (který stojí sto korun), těžko můžete chtít, aby souhlasil s 50 tisícovou pokutou za nedodržení tonality vaší komunikace.
Smlouvu s influencerem byste měli mít i v případě barterové spolupráce! Co je barterová spolupráce?
Datum / termín publikace
Je jen na vás, zda si určíte termín od/do, nebo přesný den publikace. Ale určitě si nějaké ohraničené datum s influencerem stanovte. Toto je důležité především proto, abyste si mohli ohlídat termín realizace a publikace příspěvku. Budete moci změřit nárůst návštěvnosti na webu, vyvarujete se také pozdnímu dodání, publikace v pozdních večerních hodinách atd. Také pokud máte na jednu kampaň víc influencerů, je dobré se dohodnout na jiných termínech, abyste kampaň mohli lépe změřit.
Cena
Cena je vždy velké téma a nejčastější důvod ke při, proto je nutné uvést ve smlouvě cenu, kterou influencerovi zaplatíte, za odvedenou činnost. Určitě vždy uveďte, jestli se jedná o celkovou částku za veškeré dohodnuté výstupy nebo se bude cena rozpouštět ve více platbách za každý jednotlivý post. Také se domluvte, že částku uhradíte až po realizaci.
V případě barterové spolupráce do smlouvy uveďte cenu barteru/produktu, který influencerovi poskytnete. Co je barterová spolupráce?
Sankce za nedodržení smlouvy
Kvalitní influencer s touto podmínkou (při větších či placených spolupracích) nebude mít problém. Pokud ano, tak s takovým influencerem spolupráci ani nezačínejte. Je to vaše záruka pro dodržení termínu i kvalitu realizace. Opět berte v potaz hodnotu spolupráce a velikost influencera.
Forma a způsob spolupráce
Pokud máte jasnou či orientační představu, jak by ne/měl výstup vypadat, určitě to do smlouvy také uveďte. Vyvarujete se tak následné při o to, zda influencer dohodnutý způsob dodržel nebo ne a zda má nárok na finanční odměnu. Každý si totiž může představovat trochu jinou formu spolupráce, ale pokud to není jasně dohodnuto a definováno, jen těžko se budete dohadovat o tom, zda je forma zpracování adekvátní.
Například spolupráce na Instagramu může mít hned několik forem:
Instastories (příběh, který je viditelný pouze na 24h)
Statický příspěvek na jeho profilu/feedu:
1 fotka
Carousel - více fotek v rámci jednoho příspěvku
Reels (video formát na profilu)
Kombinace výše zmíněných
Sociální sítě na kterých bude realizace probíhat
Může se stát, že influencer vlastní několik profilů na různých sociálních sítích, tak je důležité jasně si dohodnout na kterých profilech se spolupráce bude publikovat. To se jedná nejen o samotné sítě, ale také umístění (například zda se dohodnete na Instastories, reels či umístění přímo na zeď influencera).
Počet a četnost výstupů
Dohodněte si, zda se jedná o dlouhodobou a pravidelnou spolupráci, nebo o jednorázovou. Ujasněte si počet výstupů během celého období, kdy spolupráce potrvá. A také o jaké výstupy se přesně bude jednat.
Například, pokud se dohodnete na formě Instastories, je dobré si ujasnit, zda se bude jednat o jednu fotku s označením vašeho produktu a doplňujícím textem, nebo o sérii s minimálním počtem navazujících Instastories, atd.
Označení reklamy dle zákona a zakázaná reklama
Označení reklamy je zákonná povinnost (a to i u barterové i placené spolupráce), bohužel ne všichni influenceři to vědí a nebo poctivě dodržují. Pokud se chcete vyhnout případným problémům, zahrňte tuto informaci do smlouvy.
Pokud máte produkty, na které je nějak speciálně upravená reklama (tabák, alkohol, potravinové doplňky, léčiva apod.) tak na to si dejte vyloženě pozor a pro jistotu dopředu upozorněte influencera, kam až může zajít!!!
Náš tip: V rámci spolupráce požadujte, aby vám influencer poslal finální příspěvky a text před jejich publikací ke schválení, minimalizujete tak riziko, že tam bude něco nevhodného.
Kontrola a schválení výstupů před publikací
Tento bod doporučujeme zahrnout do smlouvy a především na kontrole trvat, i když spolupracujete s influencerem, kterého dlouhodobě sledujete a znáte. Schválení příspěvků před jejich publikací slouží především k tomu, abyste si zajistili dostatečnou kvalitu výstupů a kontrolu nad nevhodným obsahem (jako je legislativa, zakázané či zavádějící informace, nevhodný obsah, atd.).
Exkluzivita
Záleží, jak moc konkurenční obor máte a o jaký produkt se jedná. Některé produkty exkluzivitu potřebují víc než ostatní, většinou se jedná o produkty, pro které je nutné delší doba spolupráce (doplňky stravy, péče o pleť, atd.) Dobře si rozmyslete přesnou dobu, během které nemůže influencer s konkurencí spolupracovat. Zpravidla platí, že čím je delší doba exkluzivity = tím je vyšší cena za spolupráci či riziko, že vám takovou spolupráci influencer odmítne. Proto je dobré mít reálné požadavky a trvat na exkluzivitě pouze po nezbytně nutnou dobu.
Označení vašich profilů, webové adresy či hashtagů
Uveďte ve smlouvě a briefu pro influencery přesná označení vašich profilů. Zamezíte tomu, aby si influencer spletl označení profilu s cizím podobně znějícím, zahraničním, nebo neaktuálním profilem. Nebo přidal chybné či žádné označení či URL odkaz na e-shop.
Poškození značky
Poškození značky, negativní sdělení a vše, čeho se má influencer vyvarovat během reklamy je dobré ve smlouvě zahrnout také. Souvisí s tím často také srovnávání s konkurencí, nevhodná či sprostá slova, atd. Měli byste mít ve smlouvě také zahrnutou možnost okamžitého ukončení smlouvy v případě nevhodného chování a s tím spojené poškození vaší značky. Toto se může hodit v případě velkých kauz u kontroverzních influencerů, nebo když udělá něco nevhodného což může poškodit všechny spolupracující společnosti, viz níže:
Náš tip: Nejprve vybraného influencera nějaký čas sledujte, poznejte jeho styl komunikace, způsob jeho tvorby, názory, a také si zjistěte, zda za sebou nemá nějakou nevhodnou "kauzu", která by mohla poškodit vaši značku.
K této problematice jsme se vyjadřovali také pro Hospodářšké Noviny v rámci článku proč a kdy firmy ruší spolupráce s inflencery kvůli jejich chování .
Využití vytvořených výstupů pro vaše další reklamní účely
Pokud spolupracujete s influencerem, který tvoří hezký obsah, je pravděpodobné, že jeho fotky či videa budete chtít použít i na vašich sociálních sítích či do reklamních kampaní. Zde je důležité brát v potaz cenu za spolupráci a ideálně ji v takovém případě trochu navýšit. Někteří (hlavně ti větší) influenceři si za tuto možnost naúčtují vyšší cenu nebo s tím nesouhlasí vůbec, proto je dobré si jasně stanovit společná pravidla ještě před spoluprací, ať víte, kam a kdy můžete jeho autorské výstupy použít.
Influenceři nejsou jen reklamní plochy, ale jsou to často umělci či tvůrci profesionálního a kreativního obsahu, tak je dobré toho během spolupráce rovnou využít. Například jako jsme my v MARION MARKETINGU použili také do reklamních kampaní toto skvělé video, které Lucie vytvořila v rámci spolupráce pro klienta dieNikolai.
Styl a barevná úprava výstupů
Nastavte si komunikační linku a také barevnost výstupů. Některé firmy mají například silný brand a chtějí tedy výstupy od influencerů v jejich firemních barvách, některé firmy kvůli tomu nechtějí černobílé výstupy, atd. Obzvláště pozor pokud influencer má v nějaké barvě sladěný profil nebo používá výrazné barevné filtry na úpravu fotek a videí.
Také si definujte, zda musí být na videu/fotce i influencer, nebo vám nevadí takzvaná flatlay fotka - fotka produktů bez lidského prvku. Například zde na fotkách: vlevo fotka samostatného počítače = flatlay // vpravo fotka počítače i s člověkem
Pokud máte ikonicky modré produkty, tak není moc žádoucí, aby influencer publikoval černobílou fotku, nebo barevnost produktu změnil na zelenou barvu. Obzvlášť si na to dejte pozor u influencerů, kteří k úpravě fotografií využívají barevné filtry.
Pokud si se smlouvou nejste jistí, rádi vám s influencery pomůžeme. Pokud si chcete kampaně spravovat sami, můžete také využít platformu SOCIALBOA, kde můžete oslovit až 1900 zaregistrovaných influencerů.
Další články z digitálního světa influencer marketingu a sociálních sítí najdete na našem blogu MARION MARKETING. Tak si nezapomeňte přihlásit odběr, ať vám už žádný neunikne!
*Článek byl vytvořen ve spolupráci s advokátem Vítem Hruškou.
Comments