Co je vizuální identita a proč je důležitá

V dnešní přesycené době plné vizuálních vjemů a informací je důležité být autentický, vytvořit si originální, jedinečnou značku, produkt, ale i komunikaci. Tak, aby byla jednotná a vynikla mezi ostatními. Právě to má za úkol kvalitně navržená vizuální identita. Na co myslet při její tvorbě?


Co je vizuální identita


Když se řekne vizuální identita, mluvíme o kombinaci loga, fontů, barev, fotek a grafických prvků, které budete používat na všech propagačních materiálech, interních i externích, offline i online. Proto se jedná o další důležitý nástroj online marketingu. Dobře navržená identita se snadno používá a reprodukuje a zároveň podporuje důvěryhodnost, sílu a hodnotu značky.


Základem vizuální identity je tedy upoutat pozornost. Potenciální zákazník může brouzdat Instagramem nebo internetem obecně, skenuje obsah a zastaví se až ve chvíli, kdy ho něco na milisekundu zaujme. A tím něčím může být právě vaše značka.


Vizuální identita má za úkol ale ještě jinou věc, rozpoznatelnost. Proto je tak důležitá jednotná grafická linka, se kterou jde ruku v ruce i celková komunikace. Zkrátka to vaši značku oddělí od konkurence!


Jak vytvořit vizuální identitu


Začátek je jednoduchý, práci zadejte zkušenému grafikovi, grafickému studiu nebo marketingové agentuře. Pokud se rozhodnete pro vytvoření identity, měli byste si vždy nechat zpracovat i její podobu na základních materiálech, jako například vizitky, hlavičkový papír, roll up, leták – cokoliv, čím se prezentujete.


Doporučujeme nechat vytvořit si jednoduchý logomanuál a manuál vizuální identity, kde se definuje použití loga, fontů, barevnosti, fotek a grafických prvků tak, aby kdokoliv z vašich dodavatelů, ale i zaměstnanců měl návod, jak správně prezentovat vaši společnost, váš brand.


Na co všechno myslet při zadávání


Popište, jak funguje váš byznys

Díky této otázce si grafik může představit, kde se bude logo vyskytovat a nebo jestli se nějaká část z vašeho byznysu nedá promítnout přímo do loga. Čím detailněji tedy zodpovíte tuto otázku, o to více může být vaše logo/identita autentické.


Bonusem takového brainstormingu může být i to, že se zamyslíte nad vlastní strategií – např. v čem jste odlišní, jaké je vaše poslání, co chcete navenek sdělovat za poselství, jaký máte příběh. Určitě není dobré stavět komunikaci na obecných klišé jako: jsme kvalitní, profesionální, s osobním přístupem atd. Jděte víc do hloubky!


Ujasněte si, v čem se lišíte

To samozřejmě navazuje na předchozí bod. Tato věc je naprosto klíčová pro vytvoření silného brandu a mnoho z vás ji jistě hned dokáže sdělit ostatním. Pokud ne, opět se nad touto otázkou zamyslete. Pravděpodobně odpověď víte, jen jste ji možná nikdy neformulovali konkrétně.


Odpovězte si na otázku, jaký je váš zákazník

Co je stěžejní definice vaší cílové skupiny? Kdo bude váš kupovat váš produkt nebo využvat vaše služby? Zodpovězení této otázky se vám bude hodit i do dalších marketingových aktivit.


Zmapujte konkurenci

Je přece dobré vědět, jak to dělají ostatní a zamyslet se nad celkovou strategií konkurence. To ale neznamená, že to budete dělat stejně. Můžete prodávat téměř totožný produkt a prodávat ho zcela jiné cílové skupině díky zcela odlišné vizuální identitě a komunikaci.



Jak můžeme vidět, vizuální identita tvoří nejen velkou část značky a schová se do ní opravdu spousta informací, ale také dává základy pro marketingovou strategii firmy. Nepodceňujte tak její tvorbu! Pokud si nejste jistí, kde začít, rádi vám poradíme.