top of page
  • Obrázek autoraMartina Scheiner - CEO

Co to je PPC reklama a jak s ní získat více zákazníků?

Aktualizováno: 11. 6.

Mezi nejpoužívanější a zároveň nejefektivnější online marketingové nástroje patří bezesporu PPC. Hlavní předností PPC je, že inzerent platí pouze za lidi, které reklama zaujme natolik, že na ni kliknou a stanou se tak návštěvníky webu. A od návštěvníka webu je to už jen krůček k zákazníkovi, který si produkt či službu koupí. Co to tedy PPC reklama je a které PPC systémy jsou v Česku nejpoužívanější?

Co to je PPC reklama a jak s ní získat více zákazníků?
Co to je PPC reklama a jak s ní získat více zákazníků?

Jak PPC reklama funguje?

Pod anglickou zkratkou PPC (podívejte se na další marketingové pojmy) se skrývá termín Pay Per Click, který znamená „platba za proklik“. Tento online marketingový nástroj tedy funguje na principu, že inzerent propagující na webu svůj produkt či službu platí až ve chvíli, kdy se návštěvník přes reklamu proklikne na jeho web. PPC reklamy mají formu textového, bannerového, produktového nebo video inzerátu zobrazeného na internetových vyhledávačích, sociálních sítích nebo webových stránkách, které tuto formu reklamy nabízejí.


Na rozdíl od jiných modelů online reklamy tedy neplatí v případě PPC inzerent za pouhé zobrazení inzerátu, ale až za samotný proklik reklamy. Největší výhoda PPC tak spočívá v tom, že se za reklamu platí pouze za osoby, které zobrazená reklama zaujala natolik, že na ni klikli a dostali se tak na web inzerenta. Zde je nutné zdůraznit, že samotné kliknutí na reklamu typicky nebývá záměrem PPC kampaní. Konečným cílem je většinou konverze, tedy dokončení nějaké akce na webu. Konverzi představuje nejčastěji dokončení nákupu zboží nebo služby, přihlášení se k newsletteru, registrace uživatele, získání telefonického či e-mailového kontaktu atd.


Ačkoliv mají PPC reklamy potenciál přivést na váš web spoustu návštěvníků v relativně krátkém čase, je nezbytné jim rozumět. Bez znalosti PPC systémů a nastavování PPC reklam se totiž může stát, že získáte (a samozřejmě také zaplatíte) spoustu prokliků, ze kterých ovšem bude jen nízký počet konverzí. Kromě správného nastavení PPC je k úspěchu nezbytné mít kvalitně vybudovaný a zákaznicky přívětivý web. A také správně nastavené měřící nástroje, které zajistí, že se reklamní kampaně budou správně doručovat vhodným zákazníkům a budou správně měřit návštěvnost na webu.


Chcete se pustit do online reklamy a propagace sami, ale nevíte jak na to? V rámci konzultace online reklamy na Meta Ads (Facebook a Instagram) se společně podíváme, jak si vaše kampaně na těchto sociálních sítích vedou a co je případně potřeba zlepšit, aby se jim vedlo ještě lépe. Naučíte se, jak kampaně správně nastavit , jaké metriky sledovat a co v nich případně upravit. Délka této konzultace vždy záleží na tom, jaké jsou vaše cíle a co vše bude třeba doladit po technické stránce. Vždy pracujeme přímo ve vašem reklamním účtu. Díky tomu veškeré doporučení a nastavení můžete ihned začít používat.


Jaké máme v Česku PPC systémy?

Celosvětově nejrozšířenějším systémem na PPC reklamy je Google Ads (dříve AdWords) provozovaný společností Google. I v rámci České republiky a Slovenska má PPC systém od Google největší podíl na trhu. Vzhledem k tomu, že Google při vyhledávání na internetu používá zhruba 85 % Čechů a tento podíl neustále roste, je dominantní postavení systému od amerického giganta logické.


Jen pro zajímavost: Česko se poměrně dlouho vymykalo celosvětovým trendům a až do roku 2006 u nás jako vyhledávač vévodil český Seznam. Od roku 2014, kdy se pozice vyhledávačů vyrovnaly, si ovšem stále větší část trhu ukusuje Google, zatímco Seznam dnes využívá asi 15 % obyvatel Česka. Pro PPC reklamu slouží na Seznamu reklamní síť Sklik, pomocí které se nastavují reklamy ve vyhledávání na Seznamu, na webech patřících pod skupinu Seznam a partnerských webech Skliku.


Jak už jsme uvedli, v PPC reklamě se platí za proklik na reklamu. Cena tohoto prokliku začíná na 0,1 Kč u Google Ads a na 0,5 Kč u Skliku. Platí, že čím více je v daném oboru konkurence, tím je cena za proklik vyšší. Pokud tedy nebude vaše nabídka ceny za proklik dostatečně vysoká, vyhledávače umístí vaše reklamy až za výnosnější reklamy konkurentů. U velmi vyhledávaného zboží, jako jsou například nové iPhony, se tedy lze setkat až s cenou v řádech vyšších stovek za proklik. Obecně se ceny liší v závislosti na typu reklamní sítě, reklamy, cílení apod.


V Česku můžeme k PPC systémům zařadit i srovnávače Heureka a Zboží.cz. Obě tyto služby totiž nabízejí režim, ve kterém ovlivňují pozici vaší reklamy podle výše nabídky platby za proklik.


Platformami, které umožňují platbu za proklik, jsou i sociální sítě, jako je Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn a další. Díky velkému počtu uživatelů jsou u nás populární především reklamy na prvních dvou jmenovaných sítích.


Meta Platforms neboli Facebook, Instagram a WhatsApp

Nejvíce možností v rámci PPC na sociálních sítích nabízí společnost Meta Platforms, pod kterou Facebook i Instagram spadají.


Pro zajímavost: Facebook koupil v roce 2012 Instagram, v roce 2014 WhatsApp a v roce 2021 se celá společnost Facebook přejmenovala na Meta Platforms.


Všechny reklamy pro tyto sociální sítě se tedy spravují skrze reklamní systém Meta Ads (dříve Facebook Ads). To, co činí právě sociální sítě ideálními platformami pro PCC reklamu je fakt, že sítě o svých uživatelích neustále sbírají obrovské množství informací, které se dají následně využít při cílení reklamy. Kromě základních charakteristik, jako je věk či pohlaví, má společnost Meta Platforms o svých uživatelích poměrně detailní přehled. Na základě činnosti na dané síti i mimo ní tak společnost Meta ví, co se konkrétnímu uživateli líbí, v jaké životní fázi se nachází a samozřejmě po čem by zrovna mohl toužit. Díky tomu je možné PPC reklamy na Facebooku a Instagramu reklamy velmi přesně cílit a efektivní jsou také při remarketingu.


Zde je nutné ještě dodat, že PPC reklama dnes již zdaleka není omezena pouze na počítače a notebooky, protože stále více činností v online prostoru vykonáváme přes mobilní telefony a tablety. Na tento fakt je vhodné myslet a mít kampaně přizpůsobené i pro mobily.


Bez znalostí a zkušeností s PPC se neobejdete

PPC reklama má obrovský potenciál v online propagaci prakticky jakéhokoliv produktu nebo služby – o výhodách i nevýhodách PPC jsme pro vás napsali celý článek. K úspěchu je ovšem nutná dostatečná znalost reklamních systémů a zkušenosti s nastavováním PPC kampaní. Platí tedy, že stejně jako může být PPC levný a zároveň efektivní nástroj online marketingu, při špatném uchopení a nastavení se může jednat doslova o vyhozené peníze.


V oblasti PPC reklamy vám nabízíme hluboké znalosti problematiky i dlouholeté zkušenosti. Rádi vám pomůžeme s nastavováním, správou i vyhodnocováním PPC kampaní tak, abychom společnými silami dosáhli skvělých výsledků. Kontaktujte nás a sjednejte si s námi 30minutovou konzultaci zdarma. Probereme, jaké skýtá PPC reklama možnosti v rámci vašeho podnikání.


コメント


bottom of page