top of page
  • Obrázek autoraMartina Scheiner - CEO

Jak na převod webu krok za krokem

Převod webu je něco, s čím se každý podnik po určité době svého působení na trhu většinou chtě nechtě setká. Rebranding, převod webu na rychlejší nebo funkčnější platformu, nutnost přidat nové funkce nebo nějaké jiné (určitě důležité) rozhodnutí vás donutí přesunout staré webové stránky či e-shop jinam. Jak na to, abyste nepřišli jedním špatným kliknutím o vše, co jste léta budovali?


Martina Scheiner (CEO MARION MARKETINg) drží v ruce telefon a před sebou na stole jí leží laptop s otevřenou webovou stránkou agentury.
Jak na převod webu krok za krokem

SEO je důležité

V první řadě, pokud plánujete kompletní obnovu webu bychom doporučovali nechat si udělat kvalitní SEO analýzu. (SEO je anglicky - Search Engine Optimization neboli optimalizace pro vyhledávače). Co všechno by měla SEO analýza obsahovat?


Analýza klíčových slov

SEO analýza v první řadě obsahuje rozsáhlou analýzu klíčových slov. Velkou excelovou tabulku plnou cenných dat, která předchází všemu ostatnímu. Díky ní zjistíte vše, co vyhledávají vaši potenciální zákazníci. Zjistíte, na jaká klíčová slova cílit (nejen v placené reklamě), jaké zahrnout v rámci textace nového webu, na jaká témata po té psát články a je to takový odrazový můstek.


SEO audit nebo také analýza / audit webových stránek

Tento rozsáhlý dokument vám dá vhled do toho, jaká by měla být budoucí struktura webu v rámci kategorií a jejich nadřazenosti (viz obrázek). Vychází z aktuální situace na webu, případně rovnou doporučí (pokud ještě žádný web nemáte) jak by měl být nový web strukturovaný. Zjistíme informace o tom, jak vysokou má web autoritu, na jaké URL se nejvíce zaměřit, v jakém stavu je blog, Google Search Console, obrázky a další důležité (i technické) informace.

Mapa webu
Mapa webu a jeho kategorií

On page a úprava důležitých URL

Jakmile máme předchozí 2 body hotové, můžeme se pustit do optimalizace (všech a nebo jednotlivých a pro web zásadních) ULR stránek. Mohou to být kategorie, produkty, služby, články, prostě vše co je pro vyhledávače a klienta hodnotné a důležité.


Přesměrování a převod URL stránek nepodceňte!

Tohle je asi nejčastější a nejbolestivější fuckup, který jsme zatím u převodu webu s klienty zažili. A to bohužel i přesto, že jsme na to klienta (ale hlavně i jeho IT!!!) několikrát upozorňovali. Je to také důvod, proč tento článek dneska píšu.


Převod stránek je jedna ze základních z věcí, kterou by IT měli velmi dobře umět. A měli by to ohlídat, pokud se do převodu webu pouštějí. A nechci být zlá, ale pokud toto neumí a klientovi při převodu neudělají automaticky (případně mu alespoň neukážou, jak si to má udělat sám), tak by měli v oboru rovnou skončit! Převod starých URL na nové je totiž něco, co by dle mého, mělo být naprostým základem jejich znalostí. Pokud to při převodu webu IT pokazí nebo ani neudělají, mohou velmi snadno zničit klientovi kompletně celý jeho business a veškerý příjem!


Ale bohužel z naší zkušenosti je to něco, co buď IT dělat nechtějí (je to totiž časově náročné a vcelku nudné), nebo to možná často ani neumí. A klienti (kteří tomu pochopitelně nerozumí) se bohužel spoléhají na to, že jejich IT přechod zvládnou a ohlídají si vše důležité.


Ilustrační situace pro vaši lepší představu: Pak se může stát třeba to, že po dokončeném převodu webu klient zjistí, že jim ze dne na den přestali na web proudit všichni zákazníci a neví se proč. IT mu tvrdí, že je z jejich strany vše hotové a správně nastavené (protože nový web na první pohled normálně funguje). PPC freelancer, který má na starosti placenou reklamu také netuší, proč mu najednou nefungují reklamy. No a značka kompletně zmizela z organického vyhledávání (nejen na Google, ale i na marketplace a podobně). A důvod je jediný: Nepřesměrované staré URL, takže veškerá historie firmy je smazaná z povrchu (zemské..) onlinového..


Co je přesměrování 301 a jak to funguje?

Přesměrování 301 označuje přesměrování ze staré URL adresy na novou a je to velmi důležité zejména pro SEO. Toto přesměrování totiž říká vyhledávačům, že stará URL stránka byla permanentně přesunuta na novou URL, což pomáhá při udržení hodnoty SEO původní stránky. Je to nutné při změně webových stránek nebo domény, aby se uživatelé i vyhledávače automaticky dostali na aktualizovaný obsah.


Jak si přesměrovat staré URL stránky na nové?

Je to celkem snadné a zvládnete to určitě i vy. Ale je to také časově náročné, hlavně u starších webů s vícero URL adresami. Je potřeba počítat s tím, že každou URL ze starého webu je nutné přesměrovat 301 na web nový. Ano, opravdu každou...

Na každé platformě (WordPress, Wix, Shoptet, atd.) to jde, ale pokaždé to najdete je to trochu jiné. U kódovaných webů je většinou potřeba o to poprosit IT.


Jak přesměrovat staré URL stránky na WIX


Krok po kroku: Půjdete na váš web - v pravém sloupci kliknete na Web a mobilní aplikace - SEO - dole na stránce máte Nástroje a nastavení, vyberete Správce přesměrování URL - vpravém horním rohu uvidíte modré tlačítko "+ Nové přesměrování" a tam už vložíte starou URL a novou URL.

Screenshot z WIX a přesměrování URL adres na WIX
Přesměrování URL adres na WIX

Jak přesměrovat staré URL stránky na Shoptet


Krok po kroku: Půjdete na Shoptet - kliknete v levém sloupci na Marketing - Základní SEO - zvolíte Přesměrování adres (URL) - a přes modré tlačítko "Přidat" budete vkládat staré adresy a nové.

U Shoptetu si dejte při vkládání pozor, protože se URL adresa nevkládá celá, ale pouze znění od lomítka k lomítku.

Tedy například jak vidíte níže na obrázku: /pece-o-vlasy-v-zime/

Screenshto s návodem, jak přesměrovat URL na Shoptetu
URL se musí přesměrovat i v případě, že se změní jedno písmenko či znak. Jako je to například v tomto případě pomlčka hned za lomítkem!

Přenesení a nastavení měřících nástrojů

Nezapomeňte, že s přechodem na nový web a URL stránky přijdete také o veškeré aktuální měření webové analytiky a konverzních událostí. Proto je důležité si včas přenést a nastavit všechny důležité měřící/reklamní nástroje (jako jsou GA4, Google Ads, Tag Manager, Seznam, Meta a podobně), do rozhraní nového webu a znovu si propojit konverzní události. Každé webové rozhraní funguje jinak a pokud předcházíte z jednoho na druhý (například z WordPressu na Shoptet), je dost pravděpodobné, že bude nutné provést tato propojení jiným způsobem.

Toto je něco, co si klient většinou sám udělat nezvládne, je pro to již nutná celkem náročná a specifická odborná znalost všech uvedených měřících nástrojů.


Michal Scheiner PPC specialista říká: Často se setkáváme s weby, kde je nasazeno několik duplicitních značek Google a nebo jedna konverzní událost přidaná vícero způsoby. To po té dělá velký problém s měřením. Proto je dobré si pohlídat přenost analytických nástrojů již na začátku, než web začnou navštěvovat zákazníci. Rád vám s nastavením pomohu.


Nyní už víte, jak na hladký převod webu

Je toho samozřejmě mnohem víc, co si při převodu webu nezapomeňte ohlídat. Například převod zákaznické databáze/CRM, atd. My v MARION MARKETINGu sice nejsme přímo IT specialisté a ani jimi v budoucnu nechceme být. Netvoříme klientům weby. Ale máme za sebou již tolik převodů webů/e-shopů našich klientů, a také mnoho vývojů a správu našich vlastních webů, že máme dost zkušeností na to, abychom vám touto formou poradili a předali naše vlastní.


Tenhle článek píšu s trochu horkou hlavou v 10 večer a bez našich copywriterek.. Takže v první řadě odpusťte mé chyby a překlepy 😅, ale muselo to ze mě ven teď hned. Také moc děkujeme všem pravidelným čtenářům, a pokud vás články z online světa baví, přihlaste si odběr našich článků (slibujeme - nespamujeme! 😁 )

Comentários


bottom of page