top of page
  • Obrázek autoraMartina - Marblog

Brand building aneb jak na budování značky

K podnikatelskému úspěchu dnes nestačí pouze skvělý produkt nebo služba. Neobejdete se bez silné značky, se kterou se vaši zákazníci identifikují a důvěřují jí. Jak na brand building neboli budování značky? Máme pro vás tipy, jak na to!


Laptop spolu s vizitkami a ukázkou brandu MARION MARKETING. Přidán text: Jak na budování značky stručně a přehledně. Na co nezapomenout a jaké marketingové nástroje na začátek vybrat?
Budování značky neboli brand building vám pomůže zvýšit loajalitu zákazníků, prodeje i zisky. Proč s budováním značky začít co nejdříve?

Brand building – co to je a proč se vyplatí?

Termín brand building neboli česky budování značky označuje proces postupného budování a rozvíjení firemní značky. Hlavním cílem je vytvoření silné značky, kterou zákazníci nejen znají, ale zároveň se s ní ztotožňují a vnímají ji pozitivně. Silná značka pomáhá firmě získat loajální zákazníky i zvýšit prodeje zboží.


Odborníci na marketing a reklamu moc dobře vědí, jak moc důležitou roli dnes hraje psychologie a emoce. Platí, že pokud si někdo značku zapamatuje (název, logo, slogan, vizuální styl apod.) a navíc si ji spojí s něčím pozitivním (například s hodnotami podobnými těm, které sám vyznává), je mnohem jednodušší proměnit ho v zákazníka. V případě, že někdo naopak značku vůbec nezná, nebo v něm dokonce vyvolává negativní konotace, je cesta k zákazníkovi většinou dlouhá a trnitá.


Všichni dobře známe situaci, kdy si nějakou značku oblíbíme a poté její produkty či služby preferujeme před konkurencí se srovnatelnou nabídkou. Příkladem mohou být třeba sportovní značky (Nike vs. Adidas), potraviny a nápoje (Coca Cola vs. Pepsi) nebo internetové obchody (Alza vs. CZC). A jednou z cest, jak spotřebitele přimět, aby si značku oblíbili, je právě brand building. 


Budování značky krok za krokem

Brand building vás samozřejmě bude stát nějaký čas, úsilí a samozřejmě peníze. Z dlouhodobého hlediska se ale rozhodně vyplatí na budování značky pracovat, a to ideálně hned od začátku existence značky. I pokud už ale značku máte a v tomto vám trošku ujel vlak, je lepší začít pozdě, než-li později! Jak na budování značky krok za krokem?


Vyberte vhodný název firmy

Ze všeho nejdůležitější je vybrat optimální název vaší značky. Ten by měl být snadno zapamatovatelný, chytlavý název a v ideálním případě by měl souviset se zaměřením značky. Snažte se vyvarovat  jmen podobných s vaší konkurencí. Následně si dejte záležet také na pojmenování produktů či služeb. Měly by být originální, ale i snadno zapamatovatelné.


Náš tip: Když už název a logo budete mít, neodkládejte ani jeho zaregistrování pod ochrannou známku. I letos stále můžete využít velmi vysokou dotaci na registrační značku🤩


Zvolte vizuální styl

Neobejdete se také bez jasně rozpoznatelného vizuálního stylu. Jeho součástí není zdaleka jen logo, zahrnuje také například grafiku webových stránek, jedinečnou kombinaci barev nebo třeba styl tiskovin. O tom, jak si zjednodušit tvorbu grafiky, se dočtete v našem dalším článku. Až název a logo budete mít, neodkládejte ani jejich zaregistrování pod ochrannou známku. I letos stále můžete využít dotaci na registrační značku.


Definujte si svou cílovou skupinu

Při veškerých marketingových aktivitách a komunikaci je nutné vědět, koho vlastně oslovujete. Z toho důvodu si ujasněte, kdo je vaše cílová skupina – tedy komu budete vaše produkty či služby nabízet. Tomu pak přizpůsobte způsob komunikace i marketingové kanály, pomocí kterých cílovou skupinu oslovíte.


Zamyslete se nad tonalitou

Velmi důležitou součástí značky je způsob, jakým komunikuje se svou cílovou skupinou neboli tonalita (nebo také tone of voice). Určete si, zda budete chtít komunikovat formálně, nebo naopak odlehčeně. Zda budete vykat, nebo tykat apod. Důležitá je v tomto směru konzistence. Jakmile si nějakou tonalitu zvolíte, už se jí držte a neměňte ji, protože by to mohlo působit matoucím dojmem. 


Vytvořte si všechny důležité marketingové nástroje


Nejdůležitější je webová stránka či e-shop

V dnešním online světě se neobejdete bez webových stránek či e-shopu, tedy míst, kde si zákazníci vaše služby či produkty zakoupí. Web by měl být intuitivní a předávat veškeré důležité informace, které vás odliší od konkurence. Zároveň je důležité, aby se zákazník na vašich stránkách snadno orientoval. Kvalitní web by měl mít správně nastavené měřící nástroje, jako je Business manager, Google Analytics 4 a další, a to i v případě, že se do reklamních kampaní ještě pouštět nechcete. Měřící nástroje vám poskytnou přesná a cenná data. Až se pro reklamní kampaně jednou rozhodnete, nebudete začínat od úplné 0 bez dat. Reklamy budete moci tvořit a nastavovat na základě dostatečného množství relevantních dat od návštěvníků vašeho webu. Web by měl být rychlý a optimalizovaný na mobilní zařízení, odkud dnes internetové stránky navštěvuje více než polovina zákazníků. Než se pustíte do tvorby webu, měli byste vědět, co to je SEO a proč se vyplatí s ním pracovat.


Založte si sociální sítě

Neměli byste chybět na všech nejdůležitějších sociálních sítích, jako je Instagram, Facebook (ne, stále to není mrtvá síť 😏 ), TikTok, YouTube, LinkedIn atd. Založte si i profil na Google. Buďte zkrátka vidět všude, kde je to pro váš produkt a značku relevantní. A to i přesto, že na sítích ze začátku neplánujete být příliš aktivní. Aspoň si tam zaberte název vaší značky.


 Jak budovat brand pomocí marketingových nástrojů?

Když už máte vytvořený produkt či službu, dobře nastavenou brandovou identitu a připravenou značku k prezentaci zákazníkům, přichází dlouhodobé budování brandu/značky. To je komplexní a nikdy nekončící činnost, která by měla jít ruku v ruce s reklamou cílenou na prodej. A jedno bez druhého (budování značky a prodej) nebude moc dobře fungovat. Čím více marketingových nástrojů zapojíte, tím větší a širší publikum zákazníků oslovíte. Na druhou stranu počítejte s tím, že s každým nástrojem budou vaše investice do reklamy narůstat. Je proto důležité především ze začátku, kdy máte více omezené finance, dobře vybírat vhodné marketingové nástroje dle vašich finančních možností a nastavených cílů. V pár bodech vám představíme některé z nich.


Reklamní kampaně na sociálních sítích

Reklamní kampaně na sociálních sítích jsou stále jednou z nejlevnějších forem reklamy, která dobře funguje na budování brandu i na přímý prodej. Je snadno měřitelná a zpravidla přináší nejvíc prodejů.


Reklamní kampaně na Google a Seznam

Vyhledávací nebo bannerové reklamy jsou nejčastější formou, kterou znají téměř všichni. Jedná se o jeden z hlavních marketingových nástrojů pro online marketing. Jaké jsou výhody Google Ads?


Influencer marketing

Spíš než prodejním  jsou influenceři brandovým nástrojem. Pomohou vám oslovit široké publikum a představit produkty či služby neokoukanou, přirozenou a méně „reklamní“ formou. Není to vhodný nástroj, pokud nepracujete s reklamními kampaněmi a remarketingem, ani pokud je vaším hlavním cílem „pouze“” prodej. Jak na barterovou spolupráci s influencery?


E-mail marketing

Je skvělou cestou v budování dlouhodobého a hlubšího vztahu se zákazníky. Je velmi efektivní, ale až po delší době, kdy se s ním pracuje citlivě.


SEO

Optimalizace pro vyhledávače, aby se váš web/e-shop zobrazoval ve vyhledávačích (Google) na předních příčkách i bez placené reklamy. Součástí SEO je také tvorba blogových článků, práce s blogery a jinými silnými weby.


Další skupinu zákazníků můžete oslovit i offline nástroji, jako jsou například:

  • PR komunikace a tištěná média 

  • Masmédia (TV, rádio)

  • Billboardy a digitální obrazovky

  • Veletrhy

  • Letáky


Brand building je skvělý způsob, jak se odlišit od konkurence, zaujmout potenciální zákazníky, a dokonce i zlepšit prodeje a zvýšit zisk. Správně vybudovanou značku si lidé nejen lehce zapamatují, ale snadno se s ní ztotožní, což posiluje zákaznickou loajalitu. Základem silné značky je vhodně zvolený název, vyladěný vizuální styl, konzistentní způsob komunikace a aktivity zaměřené na cílovou skupinu. Ať už s podnikáním teprve začínáte, nebo chcete vybudovat již existující značku, bude se vám hodit know-how specialistů z Marion Marketingu. Neváhejte nás proto kontaktovat. Společnými silami vybudujeme silnou značku, kterou budou vaši zákazníci milovat! Jsme marketingová agentura v Praze, ale rádi vám pomůžeme s marketingem online, ať už jste odkudkoliv.

bottom of page