top of page
  • Obrázek autoraMartina Scheiner - CEO

Jak používat hashtagy na Instagramu?

Aktualizováno: 27. 5.

Ještě před několika lety neznámé slovo, dnes jeden z nejvýraznějších symbolů sociálních sítí, a to především Instagramu a Twitteru. Řeč je o hashtagu, který spatřil světlo světa teprve v roce 2007, ovšem už v roce 2012 byl ve Spojených státech amerických vyhlášen slovem roku. Jak na Instagramu efektivně používat hashtagy, abyste zlepšili svůj dosah?

Mužské ruce s hodinkami drží v jedné ruce propisku a zároveň mobilní telefon, kde jsou různé hashtagy.
Jak používat hashtagy na Instagramu?

Co jsou to hashtagy?

Prapůvod hashtagů lze najít v komunitě programátorů, kde označoval znak křížku (#) komentář. Za „vynálezce“ hashtagu tak, jak ho ze sociálních sítí známe dnes, je považován americký blogger Chris Messina. Právě on jej na sociální sítí Twitter poprvé použil jako prostředek k třídění klíčových slov. Pikantností je, že Messina jakožto zastánce volného sdílení technologií a open-source programování na svém nápadu nechtěl zbohatnout. Chtěl pouze, aby jej lidé používali, což se skutečně stalo.


Možná jste na sociálních sítích jako doma, ale napadlo vás někdy zamyslet se nad tím, co znamená hashtag? Tvoří jej vlastně symbol křížku (# – hash) s daným výrazem v podobě slova nebo nějaké fráze (tag) a to bez mezery. Hashtagem může být také spojení více slov, zkrátka jakákoliv sekvence obvyklých znaků anglické abecedy a čísel, která začíná znakem #. Kromě mezer se v hashtagu nesmí objevovat tečky ani další symboly. Mohou ovšem zahrnovat česká písmena s háčky a čárkami i emoji.


Na Twitteru tedy začaly hashtagy od roku 2007 sloužit pro lepší orientaci uživatelů k označování komunit, témat a značek. Na tomto původním účelu se až dodnes prakticky nic nezměnilo. Důvod, proč se hashtagy používají, je stále stejný, tedy třídění velkého objemu dat. Hashtagy pod sebe dokáží jednoduchým a intuitivním způsobem seskupovat příspěvky na dané téma. Tato funkce do obrovského objemu příspěvků na sociálních sítích vnáší zjednodušení a zpřehlednění.


Nevíte, jak napsat hashtag? Existuje hned několik způsobů:

  1. Nejsnadnějším způsobem je použít pravý Alt (Alt Gr) v kombinaci s klávesou X, tedy Alt Gr + X = #.

  2. Další způsob zahrnuje využití tří kláves, a to Ctrl + levý Alt + X.

  3. Pokud máte numerickou klávesnici, stiskněte a podržte levý Alt a zároveň na numerické klávesnici postupně zmáčkněte čísla 3 a 5.

  4. U zařízení s anglickou klávesnicí postačí kombinace levý Alt + Shift + š (klávesa v levé horní části klávesnice, kde najdete klávesnici s číslem 3 a mřížkou).


Hashtagy na Instagramu

V roce 2010, kdy uživatelům své dveře otevřela sociální síť Instagram, si hashtagy na Twitteru už nějakou dobu žily vlastním životem. A nová platforma založená na sdílení obrázků, se pro ně ukázala být jako stvořená. Prakticky každého jednotlivého uživatele sociálních sítí zajímá unikátní obsah. To, co na síti vyhledáváte, souvisí především s vašimi koníčky, sociálním zázemím, původem nebo třeba slavnými osobnostmi, které sledujete. Majitele francouzských buldočků tak budou zajímat příspěvky o těchto prazvláštních stvořeních, labužníky zase příspěvky o jídle, cestovatelé zase budou vyhledávat fotografie pořízené na místě, kam se zrovna chystají. Instagram tedy používá hashtagy ke kategorizaci příspěvků, kterých na něm každý den přibude až neuvěřitelných 100 milionů.


V praxi to vypadá tak, že pokud s oblibou sledujete zmíněné buldočky, respektive posty označené #buldocek, #frenchbully, #frbull a podobně, algoritmy sítě si poměrně rychle dají dohromady, že vás obsah s buldočky zajímá a budou vám ho servírovat. Instagram dnes navíc nabízí i funkci sledování konkrétního hashtagu, případně je možné specifický hashtag vyhledávat a dostat se tak k příspěvkům, které vás zajímají.


7 tipů, jak vybrat hashtagy na Instagramu

Ať už spravujete osobní, nebo firemní účet, měli byste vědět, jak na Instagramu používat hashtagy. Pokud budete vědět, jak na Instagramu pracovat s hashtagy, pomůže vám to rozšířit okruh uživatelů, ke kterým se váš obsah organicky dostane. Jestliže spravujete firemní instagramový profil, je ideální na to jít systematicky a vytvořit si hashtagovou strategii. To vám zjednoduší práci, protože nebudete muset pokaždé vymýšlet kompletní sadu hashtagů a navíc budou vaše příspěvky působit konzistentně. Při výběru hashtagů pro firemní Instagram se snažte držet následujících zásad:


1.Vytvořte si brand hashtag

Doprovázejte své příspěvky vlastní hashtagem s názvem firmy či konkrétní kampaně. Vaše posty tak budou podle daného hashtagu snadno dohledatelné.


2. Nepoužívejte příliš používané hashtagy

Optimálně volte hashtagy, které aktuálně označují 10–100 tisíc příspěvků. Vyhněte se používání těch příliš obecných i hodně populárních. U nejpoužívanějších hashtagů přibývají příspěvky tak rychle, že se v jejich záplavě ztratíte.


3. Nepoužívejte příliš málo používané hashtagy

Platí to samé, co v předchozím bodu, ovšem naopak. Výsledky vám nepřinesou ani hashtagy, které používá anebo sleduje jen málo lidí. Například hashtagem #jakvybratodstavnovac se pravděpodobně k příliš velkému publiku nedostanete.


4. Používejte 5 až 12 hashtagů

Názory na to, kolik používat na Instagramu hashtagů, se sice různí, ovšem asi nejčastěji uváděné „bezpečné množství“ je mezi 5 až 12. Ačkoliv Instagram umožňuje doprovodit příspěvek až 30 hashtagy, nesnažte se této možnosti využít na maximum. Příliš velké množství hashtagů vypadá spamově a studie potvrdily, že to na uživatele působí rušivě.


5. Nechte se inspirovat.

Nebojte se při psaní hashtagů čerpat podněty u příspěvků se stejnou nebo podobnou tematikou, případně mrkněte i na konkurenci.


6. Využívejte aplikace na tvorbu hashtagů

S hashtagy vám mohou pomoci také nejrůznější aplikace. Stačí do nich zadat hashtag a ony vám zobrazí jemu podobné varianty. Pokud na Instagramu používáte primárně češtinu, je nutné si dát při výběru aplikace pozor, aby pracovala i s českým jazykem.


7. Nekomplikujte si to angličtinou

Pokud to s firemním Instagramem myslíte vážně, nepochybně vás čeká rozhodování o tom, zda vést účet v češtině, nebo angličtině. Pokud je vaše cílovka především z Česka, nemá smysl si ti komplikovat a snažit se být cool s angličtinou. Zkuste to zkrátka hezky česky!


Bez hashtagů na Instagramu ani ránu!

Hashtagy jsou dnes nedílnou součástí komunikace a šíření obsahu na Instagramu, a tak by neměly chybět ani u vašich příspěvků. Jedná se o skvělý způsob, jak vaše příspěvky dostat k novým uživatelům, který je škoda nevyužít. Aby ovšem byly Instagram hashtagy efektivní, je nutné je vybírat systematicky a s rozvahou. Při správě firemního Instagramu se nebojte vytvořit váš brandový hashtag, který bude vaši společnost na sítí reprezentovat a sdružovat pod sebou všechny příspěvky, které se vás týkají.

Vyhodnocení a analýza hashtagů na Instagramu
Vyhodnocení a analýza hashtagů na Instagramu

Nezapomínejte ani na vyhodnocení a analýzu. U firemního profilu si můžete u každého příspěvku zobrazit, kolik uživatelů jej vidělo díky hashtagům. Na základě těchto jednoduchých statistik budete napříště vědět, které hashtagy používat, aby vám rostl počet sledujících.


Sociální sítě jsou skvělým kanálem, jak budovat povědomí o vaší značce, a dokonce získávat nové zákazníky. V rámci našich služeb vám nabízíme pomoc se správou sociálních sítí od analýzy vašich firemních profilů přes tvorbu vizuálního i textového obsahu až po nasazení efektivních reklamních kampaní na Facebooku a Instagramu.


Comentários


bottom of page