Psát úspěšné blogové články cílené na podporu SEO není jen o kvalitním obsahu, ale také o správné struktuře, klíčových slovech, odkazech a dalších náležitostech. Tento strukturovaný návod vám krok za krokem ukáže, jak na to. Můžete si také zdarma stáhnout šablonu pro vaše budoucí články, kterou najdete v závěru článku. Správně psané články pomáhají budovat vaší pozici ve vyhledávači a díky tomu dlouhodobě přivádí nové zákazníky na váš web.
Proč a jak psát úspěšné blogové články pro SEO na základě SEO zadání?
Psát blogové články podle SEO zadání je klíčové pro zlepšení vaší pozice ve vyhledávačích, což zajišťuje, že na váš web přichází dlouhodobě noví návštěvníci a potenciální zákazníci. Naopak, články psané bez tohoto zaměření často nedosahují tak dobrých výsledků. SEO specialista vám na základě analýzy dodá zadání, které obsahuje správně zvolená klíčová slova, strukturu obsahu, relevantní citace, a také doporučení pro metadata a nadpisy. Vychází přitom z dat, která odrážejí reálné vyhledávací dotazy uživatelů, čímž se výrazně zvyšuje efektivita článku.
1. Nadpis / H1 / Titulek článku
Vždy by se měl týkat obsahu článku. Měl by být lákavý a zajímavý, aby přiměl čtenáře, aby si článek přečetli celý. Je spousta tipů a triků, jak psát lákavé nadpisy článků. Doporučuje se například přidat do nadpisu čísla “10 tipů pro lepší články”.
Klíčové slovo na začátku: Nadpis by měl být stručný a výstižný, maximálně do 55 znaků. Například „Jak psát úspěšné články pro SEO“.
Bez velkých písmen: Vyhněte se psaní celého nadpisu velkými písmeny.
Nadpis je vždy označen jako H1 v rámci použití nadpisů (viz níže bod 4.). V článku je H1 pouze jeden jediný.
2. Meta nadpis a popisek (tzv. metadata)
Metadata jsou popisné informativní texty, které nejsou zakomponované přímo v textu článku, ale propisují se do Google při vyhledávání.
Meta titulek/nadpis (55-65 znaků): Obsahuje klíčové slovo. Příklad: „Úspěšné SEO články - Jak na to“.
Meta popisek (155-165 znaků): Stručně popisuje obsah článku (max 150 znaků) a obsahuje klíčové slovo. Příklad: „Zjistěte, jak psát články, které zlepší SEO vašeho webu. Tipy a triky, které fungují.“
3. Perex / Úvod
Mělo by se jednat o stručné shrnutí článku a krátký úvod pro čtenáře, aby se dozvěděli, o čem celý článek pojednává. V úvodu článku tedy představte téma a vysvětlete, proč je pro čtenáře důležité. Perex by měl vždy obsahovat všechna klíčová slova.
Tip Martiny Scheiner: Perex je fajn také odlišit například kurzívou či tučným písmem od zbytku textu.
4. Klíčová slova
Klíčové slovo je jedno významné slovo, specifický výraz či slovní spojení více slov, který uživatelé zadávají do vyhledávačů, a který by měl být strategicky umístěn v obsahu článku, aby pomohl zlepšit jeho viditelnost ve vyhledávání.
Bývá označováno zkratkou KW (key words). Přečtěte si další základní marketingové pojmy.
Zahrňte klíčové slovo do všech těchto částí článku:
metadat (do meta nadpisu i meta pospisku)
nadpisu (H1)
perexu / úvodu textu
alespoň jednoho podnadpisu H2 či H3
URL adresy a těla textu s odkazem
popisu obrázku (případně i Alt popisku)
Jak zjistit vhodné klíčové slovo (nejen) pro váš článek?
Klíčové slovo by mělo vždy vycházet ze SEO zadání přímo od SEO specialisty. Vyhnete se psaní článků na silná či obecná klíčová slova, které nemáte šanci v rámci vyhledávače porazit a dostat se s nimi na první příčky ve vyhled ávání. Protože i malá odchylka vytvoří z KW úplně jiné a jinak vyhledávané KW. Příklady různých KW: “Networking” není totéž jako “Networking Praha” nebo “Networkingové setkání” či “Net-working”.
5. Obsah článku
V této části se společně podíváme na to, jak by měl vypadat obsah článku po technické stránce.
Používání nadpisů H2-H5
Strukturování obsahu pomocí nadpisů je důležité pro lepší čitelnost ale také pro samotné SEO. Hlavní nadpisy (H2) by měly být tučné a seřazené podle hierarchie, struktury a obsahu článku.
Struktura samotných nadpisů může vypadat takto:
H1: Nadpis článku
H2: Podnadpis
H3: Podnadpis podnadpisu
H4: Podnadpis podnadpisu podnadpisu
H5: Podnadpis podnadpisu podnadpisu podnadpisu
H2: Podnadpis
H3: Podnadpis podnadpisu
H2: Podnadpis
H3: Podnadpis podnadpisu
H4: Podnadpis podnadpisu podnadpisu
Struktura a náležitosti textu
Článek by měl být rozdělen na minimálně 3 odstavce, pro lepší čitelnost: Každý odstavec by měl být jasný a stručný.
Jednoduchý a srozumitelný jazyk: Používejte krátké věty a odstavce. Vyhněte se složitému a odbornému jazyku, pokud to není nutné.
Bullet points a seznamy: Pomáhají zvýšit čitelnost a strukturovat informace.
Délka článku by měla být minimálně 1 normostrana / 1000 slov. Čím obsáhlejší a detailnější články jsou, tím dosahují lepších výsledků ve vyhledávání, protože poskytují podrobnější informace.
Zvýrazňujte důležité informace tučně.
Text zarovnejte do bloku: Pro lepší čitelnost a estetické vzezření.
Závěr: Stejně jako by článek měl začínat úvodem, měl by mít také svůj závěr, aneb co si čtenář má z článku odnést za informace. Stačí krátký odstavec (1-3 věty) s CTA (výzvou k akci, kterou má čtenář udělat), například: Chcete se dozvědět více? Kontaktujte nás pro nezávaznou konzultaci. Můžete ho opět odlišit kurzívou / tučně.
Doplnění vašich tipů pro čtenáře, jakožto specialistů z oboru: Například: „Náš tip: Použijte nástroj Cookieyes pro kontrolu cookies na webu“.
Aktualizace obsahu
Pravidelně aktualizujte starší čtené články. SEO se neustále mění, a proto je důležité udržovat váš obsah aktuální. Aktualizace článků také ukazuje vyhledávačům, že je váš web stále aktivní a dodává stále aktuální informace.
6. Obrázky v článku
Každý článek by měl být doplněn o vhodné obrázky. Vždy by měly být:
Tématické: Obrázky by měly být relevantní k obsahu článku.
originální: Ideální je, pokud nejsou z fotobanky, ale jsou to vaše originály, ideálně ještě nepoužité v jiném článku.
Popis obrázku: Vždy by měl obsahovat klíčové slovo, ale zároveň být relevatní k obsahu článku i tomu, co je na obrázku znázorněno.
ALT popisek: Popisuje obrázek. ALT popisek slouží pro nevidomé, aby jim popsal obrázek. Ideální je, když se podaří také zakomponovat KW.
Velikost obrázků: Nepřesahujte 250 KB a sjednoťte velikost a rozměry všech obrázků v jednom článku.
7. Odkazy v článku
Odkazy jsou důležitou součástí každého blogového článku. Vždyť proto je píšeme. :) Mohou vzbudit zájem o vaše služby či produkty, ale také vám pomáhají zlepšovat SEO celého webu. Můžeme je rozdělit na interní a externí odkazy.
Každý článek by měl mít tyto odkazy:
Ideálně vkládejte 3-5 odkazů.
Odkazujte také z klíčového slova.
Můžete vkládat odkazy na:
Vaše starší články: Například „Přečtěte si náš článek o tom, jak zvýšit návštěvnost webu“. A naopak ze starších článků můžete odkazovat na nový článek.
Službu či produkt, který nabízíte.
Výzva k akci: Například „Kontaktujte nás pro více informací“.
Tlačítko na Subscribe (odběr budoucích článků).
Sociální sítě (IG/FB): Podle potřeby.
Citace autorit a odkazy na studie: Autoritou se míní specialista v oboru nebo velké (nekonkurenční) weby jako třeba Wikipedie. Například „Podle studie z Harvardu…“, nebo „Naše zakladatelka říká, že…“.
Comments