top of page
  • Obrázek autoraMichaela Novotná

Novinky v SEO 2024 – jak na nové trendy reagovat?

Když v listopadu 2022 OpenAI zpřístupnila veřejnosti generativní umělou inteligenci, bylo jasné, že obsahový marketing čekají velké změny. Jaké novinky v SEO 2024 právě hýbou internetem? Máme pro vás tipy, jak by měla vypadat vaše optimalizace pro vyhledávače 2024. 

Google Search Console otevřená na laptopu s výsledky webu
Novinky v SEO 2024 – jak na nové trendy reagovat?

Optimalizace pro vyhledávače 2024 – jak na ni?

SEO je dynamická disciplína, které se změny nevyhýbaly ani před příchodem umělé inteligence. Pravidla, podle kterých Google vyhodnocuje kvalitu obsahu, se neustále mění, a je proto nezbytné zůstávat v obraze.

Za dobu jeho existence už mnozí SEO několikrát pohřbívali. Jeho konec se ale nekoná ani v době ovládané umělou inteligencí. Optimalizace obsahu pro vyhledávače je stále velmi aktuální, stejně jako obsahový marketing

Pojďme se podívat na to, jak by měla optimalizace pro vyhledávače 2024 vypadat.


1.    SGE – ovládne AI výsledky vyhledávání?

Zásadní novinkou je chystaný model vyhledávání SGE (search generative experience), ve kterém chce Google propojit organické výsledky a placenou reklamu s generativní umělou inteligencí. V rámci SGE se uživatelům po zadání dotazu přednostně zobrazí blok s odpovědí od umělé inteligence

Vygenerovaný text by měl pracovat jak s organickým obsahem webů, tak s PPC reklamou. Pokud nevíte, jaký je rozdíl mezi SEO a PPC, přečtěte si náš článek. 

Google v současnosti SGE testuje mimo evropské země, brzy se ale očekává jeho spuštění i u nás. 


Dojde k poklesu organického dosahu?

Panika není na místě. Podle webu Backlinko, který podrobně popisuje novinky v SEO 2024, nás žádný velký pokles v organickém dosahu nečeká

Na jednoduché otázky sice uživatelům odpoví vygenerovaný text, pro složitější a komplexnější dotazy ale stále čtenáři využijí váš obsah. O část návštěvnosti ale mohou přijít weby s malou informační hodnotou.


Jak web optimalizovat pro SGE?

  • Nepanikařte a nesnažte se v reakci na nástup SGE změnit svou SEO strategii.

  • Základní pilíře SEO stále platí a ještě více než dříve je důležité myslet na kvalitu obsahu a jeho přínos pro čtenáře.

Potřebujete poradit s optimalizací? Naši SEO specialisté vám rádi pomohou se strategií, obsahem i technickou stránkou.


2.    E-E-A-T – jedno E navíc přináší změnu

K původní klíči (E-A-T) pro vyhodnocování kvality webového obsahu přibylo další E, které odlišuje obsah psaný lidmi od vygenerovaných textů:

  • NOVÉ: E – Experience – zkušenost

  •  E – Expertise – odbornost

  •  A – Authoritativeness – autorita

  • T – Trustworthiness – důvěryhodnost


Publikovat obsah generovaný umělou inteligencí sice není v rozporu s pravidly Googlu, přesto to není způsob, jak zvýšit návštěvnost webu. Proč?

Google má totiž v plánu upřednostňovat články založené na reálné zkušenosti. Místo článků, které plují po povrchu, proto raději testujte produkty, uvádějte konkrétní zkušenosti, názory, data apod. Google vás za to odmění vyšší příčkou ve vyhledávání.

Vágní, generický obsah, který se ztratí mezi stovkou podobných článků, vám zkrátka čísla neudělá. Naopak články s přidanou hodnotou jsou tou správnou cestou ke zvýšení organické návštěvnosti. Místo kvantity budujte kvalitu a umělou inteligenci využívejte spíše pro inspiraci a pomoc se strukturou článku.


Náš Tip: “Samotné pravidlo E-E-A-T napovídá a je zásadní. AI dokáže vygenerovat obrovské množství obsahu komukoliv a kdekoliv. Vytvoří tisíce článků za sekundu po celém světě na stejné téma, v podobné struktuře napříč weby. Odbornost, autoritu a důvěryhodnost však mají ti, kdo obor znají, žijí jím, jsou určitou dobu na trhu - lidé. Však chcete se v rámci vyhledávače probírat obecnými články nebo se o problematice dozvědět do hloubky a mít ji podloženou autoritou v oboru? Druhá varianta je samozřejmě ta, kterou vyhledávače upřednostní. Dalším krokem pak je, články nadále optimalizovat na klíčová slova podle zásad optimalizace a copywritingu. AI vám pak může pomoci při obecném pohledu na věc, jako struktura textu, kontrola chyb a tón komunikace.” - říká naše SEO specialistka Michaela


3. Záleží i na autorovi a jeho odbornosti

Další logickou reakcí na boom umělé inteligence je důraz na autory článků. Každý si dnes může zdarma vygenerovat článek na konkrétní téma téměř bez práce. A právě jméno autora je jedním z vodítek, které vám i vyhledávačům pomůže rozpoznat kvalitní článek.


Autority v oboru dokážou do článku otisknout nejen své dlouholeté zkušenosti, ale i osobitý styl. Není divu, že Google plánuje takový obsah upřednostňovat před generovanými texty bez přidané hodnoty.


Jak dát vyhledávačům (i uživatelům) najevo, že jste kapacitou ve svém oboru?

  • Vytvořte na webu stránku o autorovi a popište svou odbornost, zkušenosti a přidejte odkazy na své příspěvky i sociální sítě.

  • Nechte na svém blogu psát příspěvky odborným autorům, kteří mají jméno.

  • Publikujte jménem autorů z vaší firmy, kteří jsou považováni za odborníky (samozřejmě se svolením).

  • Vložte do textu citace autora textu nebo specialisty na daný obor.


4.    Kvalita na prvním místě. I u zpětných linků

Platí, že webová autorita se pozná podle zpětných linků, které na ni odkazují. Vzhledem k novým změnám ale stále více záleží také na kvalitě webů, ze kterých tyto linky vedou.  

Ve chvíli, kdy na vás budou odkazovat kvalitní, populární weby, které se věnují stejnému tématu jako vy, Google vás bude považovat za autoritu v oblasti, které se věnujete.  


5.    Spokojení uživatelé jsou cestou k úspěchu

Když musel před časem Google zveřejnit, podle čeho řadí výsledky vyhledávání, ukázalo se, že chování uživatelů na vašem webu zohledňuje více, než původně tvrdil. Na spokojenost uživatelů dá dokonce víc než na objektivní kritéria vašeho blogového článku.

Jak se uživatelé na vaší stránce chovají? Kolik času tam tráví? Kliknou i na další odkazy nebo hned odejdou? To vše rozhoduje o tom, jestli bude Google považovat váš obsah za uživatelsky přínosný a zlepší mu pozici v SERPu.


Jak zvýšit angažovanost uživatelů na webu?

  • Motivujte čtenáře trávit na vašem webu hodně času a přidejte prvky, jako jsou infografiky, videa apod.

  • Přidejte příležitost k interakci a sekci s komentáři, ankety, kvízy apod.

  • Obsah dobře strukturujte.


6.    Nejen klíčová slova, ale i záměr vyhledávání

Nepřemýšlejte pouze nad klíčovými slovy, ale i nad tím, s jakým záměrem je uživatel vyhledává. Důležité je naservírovat uživatelům opravdu to, co hledají. Pokud někdo vyhledává například „Nejlepší opalovací krémy 2024“, potřebuje pravděpodobně nějaké srovnání, nikoliv promo konkrétního produktu.

Až budete připravovat svůj příští článek, pište jej pro lidi. Odpovídejte jim na otázky, které je zajímají. Nezatěžujte je zbytečným textem a předávejte podstatné informace. Pokud to ocení uživatelé, ocení to i vyhledávače.


7.    Nebojte se jít do hloubky, plytké články jsou pasé

Všechny výše zmíněné novinky v SEO naznačují, že prim budou hrát kvalitně napsané a přínosné články. Články, které půjdou do hloubky. Články, které přinesou nové informace nebo se na téma podívají z jiného úhlu.

Rozhodovat ale nebudou jen jednotlivé články, ale i jejich propojení a celková šíře a hloubka obsahu. Tvořte proto dlouhodobě a konzistentně kvalitní obsah a věřte, že dřív nebo později se výsledky dostaví.


Na co dalšího byste se měli zaměřit pro dobré SEO 2024?

  • Věnujte pozornost UX designu, který vám pomůže zvednout uživatelskou spokojenost (rychlost webu, jednoduchost orientace, interaktivnost).

  • Pracujte na sociálních sítích – sociální sítě dnes pro mnohé nahrazují vyhledávače, budujte SEO, ale nezapomeňte být aktivní na sociálních sítích.

  • Optimalizujte svůj web pro mobilní telefony.

  • Nepodceňujte SEO u obrázků (názvy a alt texty), které přispějí tomu, že se zobrazují ve vyhledávání.


Novinky v SEO 2024: AI nemění vše, to nejdůležitější zůstává

Boom umělé inteligence vstupuje do všech oblastí marketingu, SEO nevyjímaje. Přestože jsou její dopady výrazné, základní SEO principy se nemění. Vytvářejte kvalitní, hodnotný obsah s přesahem, který bude mít pro vaše zákazníky přínos, používejte klíčová slova a budujte si síť kvalitních zpětných odkazů. 


Umělou inteligenci berte jako šikovného pomocníka při tvorbě struktury článků a nápadů pro váš obsah. Nezapomínejte však na to, že člověkem napsaný článek má stále oproti vygenerovanému textu v mnohém navrch. 


Unavuje vás sledování změn v SEO? Ozvěte se nám! S námi na to nezůstanete sami a budete mít konečně čas se opět věnovat jádru svého podnikání.

コメント


bottom of page