Jak pracovat s funkcí „placené partnerství“
- Martina Scheiner

- 1. 11.
- Minut čtení: 4
Už dávno přišel Instagram s funkcí, která má udělat reklamu na profilech influencerů a tvůrců více transparentní. Mnoho firem stále neví, jak tuto funkci využívat a k čemu jim doopravdy může přijít vhod. Jak ji používat a jaké jsou její výhody? V tomto článku vám jasně a prakticky ukážeme, proč ji musíte používat a co vám (kromě klidného spánku) přinese.

Co funkce "placené partnerství" znamená?
„Placené partnerství“ neboli „brand content ad“ je jednou z funkcí Instagramu. Byla vytvořena pro větší transparentnost reklamy a měla by zjednodušit jak proces označování influencerům, tak proces kontroly reklam obchodním partnerům (tedy zadavatelům reklamy). Značkový obsah se takto může propagovat ve feedu, ale i v Instastories a vždy ho uvidíte označený jako „placená spolupráce s… (jméno značky)“.
Označování reklamy je velkým tématem a sociální sítě dělají hodně pro to, aby mohly být v tomto ohledu fér. Jestli se tedy stále ztrácíte v tom, zda a kde a jak použít hashtag #reklama, #ad, #spoluprace, jestli napsat všechny nebo jen jeden… stačí začít používat „placené partnerství“, které je viditelné hned.
Proč „placené partnerství“ používat?
Ačkoli můžete reklamní obsah nahrávat bez označení partnerství, funkce nabízí více výhod, ať jste na straně influencera nebo firmy, která s ním spolupracuje.
Firma post totiž vidí přímo v Meta Ads a Instagram těmto příspěvkům umožňuje podporu v podobě placené reklamy pro větší dosah a engagement. Skrze tuto funkci získá inzerent taky přímý přístup ke statistikám daného postu a v případě reklamy ji může sám optimalizovat a vyhodnotit její úspěšnost.
V rámci posílení transparentnosti reklamy Instagram zavádí nové funkce, ale chce také začít hlídat, nahlašovat a blokovat neoznačenou reklamu. Influenceři, kteří své reklamní posty neoznačují, mohou tedy v daleko větší míře čelit například finančním postihům za toto neoznačení.
Každý kvalitní influencer post vytvořený pro obchodního partnera tedy musí být správně označený. Proto jsme se se SOCIALBOA zapojili do iniciativy Férový influencer.
Právní a etický pilíř
V České republice a v EU jasně platí: Reklama musí být označená a rozpoznatelná. I když se jedná o barterovou i placenou spolupráci. Víte, kolik stojí influencer marketing?
Zákon o reklamě a Nová digitální pravidla (např. Směrnice Omnibus): Neoznačená, skrytá reklama je nelegální. Riziko pokuty pro značku i influencera je reálné a vysoké.
Důvěra publika: Nezapomeňte, že transparentnost buduje důvěru. Pokud značka nebo influencer skrývá, že se jedná o propagaci (placenou i barterovou), podkopává to důvěryhodnost obou subjektů.
Náš postoj: Pokud pro spolupráci dostanete produkt nebo za ní dostanete zaplaceno, označujte jí. Nesnažte se hrát na doporučení. Chraňte sebe, chraňte také firmu.
Data a analytika
Toto je pro nás v Marion Marketing to nejdůležitější. Bez Placeného partnerství dostáváte od influencerů jen nicneříkající screenshoty dosahu. Naopak díky označení přes funkci Placeného partnerství získá vaše firma přístup k reálným statistikám (Insights) u daného příspěvku.
Budete mít neomezený přístup k datům příspěvku:
Přesný dosah a zobrazení (Reach & Impressions).
Zapojení (Engagement – lajky, komentáře, uložení, sdílení).
Demografii publika, které obsah vidělo (věk, pohlaví, lokace).
Praktický přínos: Poprvé můžete objektivně vyhodnotit návratnost investice (ROI) do konkrétního influencera. Můžete srovnávat jeho skutečný výkon s vašimi placenými kampaněmi a přijímat datově podložená rozhodnutí.
Výhoda propagace přes Meta Ads
Pokud chcete ten nejlepší obsah od influencera posílit placenou reklamou je pro vás funkce Placeného partnerství naprostou nutností.
Toto propojení dává vaší značce oprávnění převzít příspěvek do vašeho vlastního Meta Ads Manageru a proměnit jej v reklamu. Můžete tak cílit přesný post na vlastní relevantní publikum (nejen na sledující influencera) a mnohonásobně zvýšit jeho efektivitu a životnost.
Nezapomeňte funkci placeného partnerství zahrnout do smlouvy s influencerem. Projděte si check list 12 věcí, které by měla obsahovat smlouva s influencerem.
Jak funkci "placené partnerství" na Instagramu nastavit?
Funkce na vás bude čekat přímo při nahrávání příspěvku. Jen nezapomeňte, že vy (jako influencer) i váš obchodní partner musíte mít firemní profil. V případě soukromého profilu by pro vás byla funkce nedostupná. Pokud by váš obchodní partner měl také soukromý profil nebo ho neměl vůbec, nešel by vám v aplikaci označit. Jestli je tedy vše, jak má být, můžete přejít do sekce Pokročilá nastavení, kde si vyhledáte partnerskou firmu pomocí možnosti Označit obchodního partnera.
Průvodce technickou stránkou
Aktivace: Funkci nastavuje vždy tvůrce obsahu (influencer) v pokročilém nastavení příspěvku.
Označení značky: Tvůrce přidá obchodního partnera (klienta, tj. vaši značku).
Schválení značkou: Vaše značka obdrží notifikaci a musí toto označení schválit.
Zveřejnění: Po schválení se objeví transparentní štítek a to je ten klíčový bod, poté značka získá přístup k datům.


Když budete chtít označit partnerství ve stories, postup je velice podobný. Po nahrání fotky/videa stačí kliknout na ikonu odkazu, kde se vám opět zobrazí možnost Označit obchodního partnera. Další kroky jsou pak stejné, jako u příspěvků ve feedu.

V případě, že se vám partner zobrazí, ale nejde vám označit, musíte ho požádat o schválení. Po označení v každém postu dostane partner vždy upozornění. Výhoda je tedy i v tom, že nemusí kontrolovat, zda jste už daný příspěvek publikovali. U nás v MARION MARKETINGU si ale v rámci spolupráce samozřejmě publikování postů stále hlídáme a na na kontrolu se zasílat musí.

Pokud se vám (influencerovi) stane, že vám firma na Instagramu partnerství neschválí, nebo vám funkce nefunguje z nějakého jiného důvodu, je vhodné označit spolupráci alespoň jiným způsobem, tedy viditelně a hned na začátku textu pod fotkou.
🚀 Jak ze spolupráce s influencery dostat maximum? Vytvořili jsme pro vás e-book, který si můžete stáhnout zdarma! Díky němu můžete ušetřit desetitisíce za neúspěšné kamapaně.



