top of page
  • Obrázek autoraMartina - Marblog

Tvorba newsletteru, který zaujme – jak na to v 7 krocích?

Aktualizováno: 13. 11. 2023

E-maling je efektivním marketingovým nástrojem, který vám pomůže s propagací vašich produktů, služeb i značky a zároveň buduje důvěryhodný vztah se zákazníky. Jak má správně vypadat tvorba newsletteru, který čtenáře zaujme a vám přinese skvělé výsledky?

Ruce člověka co píšou newsletter, na laptopu spolu s obrázky dopisů.
Tvorba newsletteru, který zaujme – jak na to v 6 krocích?

Co je to je newsletter?

V rámci e-mailingu se na předem danou databázi kontaktů zasílají tzv. newslettery. Jedná se o formu e-mailu, který může obsahovat informace o akčních nabídkách, výběr produktů, novinky o značce nebo třeba odkaz s novým článkem na firemním blogu. Newslettery (ve zkratce NL) se posílají buď pravidelně, nebo v různých časových intervalech. Kromě toho, že můžete v newsletterech nabízet své produkty či služby, vám jejich posílání může pomoci také prohlubovat povědomí o značce (neboli brand awareness). E-mail marketing dnes k propagaci používá spousta značek, firem, a dokonce i podnikatelů. K tomu, aby příjemci váš newsletter vůbec otevřeli (nebo jej v horším případě rovnou nehodili do spamu), musí být jeho obsah i forma atraktivní. Je zkrátka nezbytné, abyste byli lepší než vaše konkurence. Jak na to vám prozradíme na následujících řádcích.


Tvorba newsletteru krok za krokem


1. Ze všeho nejdůležitější je předmět

Částí newsletteru, na které byste si měli dát největší záležet, je rozhodně předmět. Ten rozhoduje o tom, zda příjemce váš e-mail otevře, nebo ne. Správný newsletter by měl příjemce zaujmout a nalákat na otevření zprávy, aby se dozvěděl, co se v e-mailu píše. Délka by neměla přesahovat 75 znaků, ovšem aby se předmět zobrazoval celý na všech zařízeních, je optimální držet se v rozmezí do 55 znaků. Z toho vyplývá, že předmět musí být stručný, jasný a zajímavý. Ozvláštnit jej můžete emoji, ovšem vyhněte se vykřičníkům a speciálním znakům, kvůli kterým by váš e-mail mohl automaticky skončit ve spamu.


2. Na předmět navažte vhodným preheaderem

Na poutavý předmět by měl navazovat preheader, který se v e-mailové schránce zobrazuje hned za, nebo pod předmětem (podle toho, na jakém zařízení a v rámci které e-mailové služby si e-mail prohlížíte). V preheaderu v ideálním případě shrňte, co se čtenář v newsletteru dozví, nabídněte výhody (tipy, slevy, novinky) a doplňte tak předmět. Preheader je rovněž vhodným prostorem pro pobídku čtenáře k nějaké akci – například k nákupu, ušetření, získání nových informací a podobně. I v případě preheaderu záleží na tom, kde si příjemce e-mail zobrazujete. Obecně by délka neměla přesahovat 85 znaků.


3. Personalizujte

Zaručeným způsobem, jak na čtenáře udělat dobrý dojem a budovat v nich důvěru k vaší značce, je personalizace. Oslovujte své zákazníky křestním jménem a posílejte jim zprávy a nabídky šité na míru jejich pohlaví, věku, a především vkusu a zájmům. U zákazníků, kteří u vás již nakoupili, se můžete snadno odpíchnout právě podle jejich minulých nákupů. Výborným tahem je také rozesílat přání k narozeninám či k svátku, ke kterému můžete jako bonus připojit slevový kupon či jiné bonusy.


4. Nezapomínejte na Call to Action

V newsletteru nesmí nikdy a za žádných okolností chybět CTA neboli výzva k akci (z anglického Call to Action). Jedná se o prvek, který má většinou podobu tlačítka. Pokud na něj čtenář e-mailu klikne, dostane se přesně tam, kde ho chcete mít – na váš web, na stránku konkrétního produktu, na článek na blogu a tak dále. Z pohledu grafiky by tlačítko CTA mělo být nejvýraznějším prvkem na stránce. Nápis by měl obsahovat sloveso, které čtenáři napoví, co jej v příštím kroku čeká, respektive co se od něj očekává. Jako CTA se hojně používá například: Vybrat si, Koupit, Objednat, Přečíst, Zjistit více apod.


Náš tip: Tlačítko CTA je nejdůležitějším prvkem celého newsletteru. Pokud na něj zapomenete, ani skvěle napsaný a úderný newsletter vám nepřinese zdaleka takové výsledky jako e-mail s CTA.


5. Zabodujte přehledným a strukturovaným textem

V dnešní době, kdy jsme ze všech stran zahlceni informacemi i e-maily, se vyplatí čtenáře newsletteru zbytečně nezatěžovat dlouhými texty (které by s velkou pravděpodobností ani nečetli). Pište jasně, stručně a výstižně. Co se týká struktury a obsahu, newsletter by měl být především přehledný, aby se v něm dalo snadno orientovat. Docílíte toho jednoduše tím, že budete text třídit do odstavců a používat nadpisy, odrážky a vytučnění nejdůležitějších informací. Opět jej můžete ozvláštnit vhodnou emoji. Kromě tlačítka CTA (zkratky a základní pojmy v online marketingu) je vhodné také odkazovat z klíčových slov (například na kategorii zboží, které se newsletter týká).

Používejte také správný tón a styl komunikace, dle vaší cílové skupiny zákazníků a nezapomínejte ani na gramatiku. 😇


6. Buďte konzistentní a vyhodnocujte

Pokud si s newslettery dáte opravdu záležet, vaši čtenáři se na ně budou těšit. Nejlépe tak uděláte, když jim e-maily budete rozesílat pravidelně. Záleží na vašich možnostech, jestli to bude každý den, nebo třeba jednou měsíčně – hlavně buďte konzistentní. Vaši čtenáři tak budou vědět, kdy váš nový newsletter mohou očekávat. Úspěšnost svých newsletterů byste měli pravidelně vyhodnocovat. Využijte statistik, které platformy pro rozesílání e-mailových kampaní nabízejí k tomu, abyste věděli, co na vaše čtenáře dobře fungovalo a co případně zlepšovat. Nejvíce by vás mělo zajímat, kolik příjemců e-mail otevřelo, kolik se jich prokliklo na web a kolik jich následně u vás nakoupilo.


7. Zaujměte vymazleným vizuálem

Bez poutavého textu se newsletter rozhodně neobejde, neměli byste však podceňovat ani vizuální stránku e-mailu. První dojem je důležitý. To, jak váš e-mail působí na zákazníky, už v první vteřině rozhodne, zda budou pokračovat ve čtení, nebo e-mail poputuje do koše či hůře do spamu a vy si pohoršíte "doručovací scóre".

  • Připravte si šablonu (včetně pozadí), kterou budete opakovaně používat a díky které vaši čtenáři hned poznají, kdo jim píše.

  • Zkontrolujte zobrazení vaší šablony a NL na mobilních zařízeních.

  • Aby byl každý váš newsletter něčím originální, stačí jej odlišit novými prvky a unikátním obsahem.

  • Myslete také na to, aby bylo vaše sdělení dobře čitelné – v celém e-mailu (s výjimkou nadpisů, citací či tlačítek) používejte dostatečně velký a vhodný font.

  • Pokud se rozhodnete přiložit k textu obrázky, nahrajte je v malé velikosti (ideálně pár kB), ale vysoké kvalitě, aby se rychle stahovaly.

  • Nebojte se navíc přidat i různorodé vizuální prvky, jako jsou tlačítka, oddělovače, carousely nebo sloupce, váš e-mail bude pak působit profesionálně a atraktivně.

  • V jednoduchosti je však síla, a tak to ani s vizuálními prvky příliš nepřehánějte.


Náš tip: Nedoporučuji volit na pozadí příliš výrazné a syté barvy či obrázky, které mohou ovlivňovat doručení, ideální je zvolit spíše světlé / bílé barvy (i během Halloweenu, Black Friday, či jiných akcí). Dejte si se vzhledem šablony a celého NL vždy záležet. Nechcete přeci, aby vaše e-maily vypadaly jako spam (přečtěte si jak vypadají podvodné e-maily).

- Martina Scheiner CEO z Marion Marketingu


Tvořte newslettery, na které se budou čtenáři těšit

V tomto článku jsme se s vámi podělili o zaručené tipy, jak vytvořit kvalitní newsletter. Pokud byste chtěli e-mailové kampaně zahrnout do vašeho marketingového mixu, ale nezbývá vám na to čas, rádi vám podáme pomocnou ruku. Mezi služby, které svým klientům nabízíme, patří i správa e-mail marketingu. Naši e-mailoví specialisté pro vás na profesionálních platformách vytvoří newslettery, na které se budou příjemci těšit a vy zvýšíte své prodeje. Pokud máte zájem o více informací, není nic jednoduššího, než nás kontaktovat a domluvit si s námi nezávaznou konzultaci.


bottom of page