top of page
  • Obrázek autoraMartina - Marblog

Jak sestavit efektivní publikační plán?

Dobrý plán je půl úspěchu. To platí i pro přípravu obsahu. Pokud chcete, aby váš blog nebo sociální sítě působily profesionálně, neobejdete se bez publikačního plánu. Díky jednoduché tabulce pozvednete váš content na novou úroveň a zefektivníte tvorbu i publikaci nových příspěvků. Jak správně připravit publikační plán? 


Hnědovlasá paní drží v ruce kalkulačku a má před sebou laptop s papíry, aby vymyslela jak sestavit efektivní publikační plán.
Jak sestavit efektivní publikační plán?

Co je to publikační plán a proč ho používat? 

Publikační plán je strategický dokument z oblasti obsahového marketingu. Má podobu jednoduché tabulky, ve které je přehledně shrnuto, co, kdy a jak chcete publikovat. Připravit ho můžete jak pro blog, tak pro sociální sítě, ale třeba i podcasty. Ať už ho vytvoříte pro jakýkoliv marketingový kanál, vždy půjde o soubor námětů na zajímavý obsah pro vaši cílovku spojený s jasně daným harmonogramem.


Na první pohled prostá tabulka má však výrazně pozitivní dopad na kvalitu a efektivitu řízení obsahu. Plánování příspěvků na základě analýz a s dostatečným předstihem má totiž hned několik výhod: 

  • zvládnete tvořit hodnotný obsah pro vaše čtenáře

  • vaše kanály budou mít řád a konzistentnost

  • získáte pravidelnou organickou návštěvnost 

  • využijete klíčová slova a lépe zacílíte své publikum

  • zpětně lépe vyhodnotíte úspěch příspěvků

Správně vytvořený publikační plán vám do tvorby obsahu vnese to nejklíčovější – řád. Díky předem stanovenému harmonogramu získáte disciplínu a konzistentnost, které vám pomohou zvýšit návštěvnost webu a sociálních sítí, a získat tak nové zákazníky. Více podobných tipů najdete v našem článku 5 tipů, jak zvýšit návštěvnost webu.


Z čeho by měl publikační plán vycházet?

Efektivní publikační plán by měl vycházet z jiných strategických dokumentů, jako je analýza klíčových slov, obsahová analýza konkurence, content gap analýza a marketingová strategie. Při jeho tvorbě se neobejdete ani bez znalosti své cílové skupiny. Témata příspěvků je potřeba vybírat s ohledem na potřeby zákazníků. Měly by odpovídat na palčivé otázky klientů, které si obvykle kladou před, během i po koupi vašeho produktu nebo služby. 


Před tvorbou publikačního plánu proveďte obsahovou analýzu konkurence, abyste odhalili content gap, tedy mezeru v obsahu, kterou můžete na svém blogu zaplnit. Získání přehledu o konkurenci vám pomůže publikovat kvalitnější a zajímavější obsah.


Pokud vám na přípravu obsahu nezbývá čas ani energie, obraťte se na nás. V Marion Marketingu vám rádi pomůžeme jak s publikačním plánem, tak s tvorbou článků i příspěvků na sociální sítě. Domluvte si s námi nezávaznou konzultaci a zjistěte, co vše pro váš byznys můžeme udělat. 


Co nesmí v publikačním plánu chybět? 

Publikační plán si můžete přizpůsobit podle potřeby, na pár základních bodů byste však určitě neměli zapomenout. Co by tedy měl správný publikační plán obsahovat? 


  • téma článku/postu

  • datum(a čas) publikace 

  • klíčová slova, hledanost a konkurenčnost

  • typ obsahu a kanál publikace

  • info o stavu (zadáno/publikováno)

  • finální URL 

Pokud pracujete v týmu, můžete přidat i kolonku se jménem kolegy, který má daný článek či post na starost. Připojit lze i další atributy, jako je rubrika, štítky, hashtagy, odkazy k internímu prolinkování, název článku nebo SEO náležitosti jako meta title a popisek. 


Publikační plán - návod 

Teď už máte téměř všechny informace k tomu, abyste zvládli sestavit publikační plán pro svůj byznys. Zbývá už jen zodpovědět pár praktických otázek a můžete se pustit do přípravy poutavého obsahu pro váš blog či sociální sítě.


Jak často plánovat?

Frekvence plánování se odvíjí od odvětví a typu obsahu. Pokud chcete zůstat aktuální a vyjadřovat se k novým trendům, vyplatí se vám připravit harmonogram na kratší období, třeba na jeden týden. Naopak pokrýváte-li stálejší témata, pak můžete plánovat i na měsíc či rok dopředu. Ať už plánujete na týden či na měsíc, důležitá je pravidelnost. Vždy si proto určete, v jaký den se do plánování další fáze pustíte. Při sestavování harmonogramu mějte na paměti sezónnost příspěvků a náročnost přípravy daného typu obsahu. 


Kde publikační plán vytvořit?

Dobrou zprávou je, že si vystačíte s Excelem nebo Google Tabulkami, které vám poskytnou vše, co k základnímu a funkčnímu plánu potřebujete. Stejně dobře vám poslouží i některý z mnoha online nástrojů. Každopádně platí, že tabulka by měla být přehledná a vhodně naformátovaná, aby fungovala jako spolehlivý nástroj na dalších několik let. 


Publikační plán 

V tomto článku jsme vysvětlili, proč je publikační plán nezbytnou součástí profesionální obsahové strategie. Už víte, že vám pomůže s pravidelností, lepším cílením a prací s klíčovými slovy. Řekli jsme si, z čeho by měl obsahu vycházet a co by ve vašem publikačním plánu rozhodně nemělo chybět. Nezapomeňte, že správný publikační plán je odrazem analýzy konkurence, klíčových slov a content gapu a přináší hodnotu vašim čtenářům. Pokud budete postupovat správně, brzy zaznamenáte příliv nových návštěvníků webu nebo sociálních sítích, ze kterých se mohou stát i vaši zákazníci. Tak tvořte obsah, ale s rozmyslem! 


Chcete se dozvědět víc ze světa sociálních sítí a online marketingu obecně? Odebírejte náš newsletter a už žádný článek nepropásnete! 

12 zobrazení
bottom of page