Dobrý plán je půl úspěchu. To platí i pro přípravu obsahu. Pokud chcete, aby váš blog nebo sociální sítě působily profesionálně, neobejdete se bez publikačního plánu. Díky jednoduché tabulce pozvednete váš content na novou úroveň a zefektivníte tvorbu i publikaci nových příspěvků. Jak správně připravit publikační plán?

Co je to publikační plán a proč ho používat?
Publikační plán je strategický dokument z oblasti obsahového marketingu. Má nejčastěji podobu jednoduché tabulky, ve které je přehledně shrnuto, co, kdy, kam a jak chcete publikovat. Připravit ho můžete pro blog, sociální sítě, ale třeba i pro podcasty. Ať už ho vytvoříte pro jakýkoliv marketingový kanál, vždy půjde o soubor podkladů (bannery, fotky, videa, texty, odkazy) a námětů na tvorbu zajímavého obsahu, s jasně daným harmonogramem pro jeho publikaci.
Na první pohled prostá (například excelová) tabulka má však výrazně pozitivní dopad na kvalitu a efektivitu řízení obsahu. Plánování příspěvků na základě analýz a s dostatečným předstihem má několik výhod:
zvládnete tvořit hodnotný obsah pro vaše čtenáře
vaše kanály budou mít řád a konzistentnost
získáte pravidelnou organickou návštěvnost
využijete klíčová slova a lépe zacílíte své publikum
zpětně lépe vyhodnotíte úspěch příspěvků
Správně vytvořený publikační plán vám do tvorby obsahu vnese to nejklíčovější – řád. Díky předem stanovenému harmonogramu získáte disciplínu a konzistentnost, které vám pomohou zvýšit návštěvnost webu a sociálních sítí, a získat tak nové zákazníky. Více podobných tipů najdete v našem článku 5 tipů, jak zvýšit návštěvnost webu.
Z čeho by měl publikační plán vycházet?
Efektivní publikační plán by měl vycházet z jiných strategických dokumentů, jako je analýza klíčových slov, obsahová analýza konkurence, content gap analýza a marketingová strategie. Při jeho tvorbě se neobejdete ani bez znalosti své cílové skupiny. Témata příspěvků je potřeba vybírat s ohledem na potřeby zákazníků. Měly by odpovídat na palčivé otázky klientů, které si obvykle kladou před, během i po koupi vašeho produktu nebo služby.
Před tvorbou publikačního plánu proveďte obsahovou analýzu konkurence, abyste odhalili content gap, tedy mezeru v obsahu, kterou můžete na svém blogu zaplnit. Získání přehledu o konkurenci vám pomůže publikovat kvalitnější a zajímavější obsah.
Pokud vám na přípravu obsahu nezbývá čas ani energie, obraťte se na nás. V Marion Marketingu vám rádi pomůžeme jak s publikačním plánem, tak s tvorbou článků i příspěvků na sociální sítě. Domluvte si s námi nezávaznou konzultaci a zjistěte, co vše pro váš byznys můžeme udělat.
Co nesmí v publikačním plánu chybět?
Publikační plán si můžete přizpůsobit podle potřeby, na pár základních bodů byste však určitě neměli zapomenout. Co by tedy měl správný publikační plán obsahovat?
téma článku/postu
obsah postu (obrázek/video a text)
datum (a čas) publikace
klíčová slova, hledanost a konkurenčnost
typ obsahu a sociální síť či kanál publikace
info o stavu (zadáno/publikováno)
finální URL
Pokud pracujete v týmu, můžete přidat i kolonku se jménem kolegy, který má daný článek či post na starost. Připojit lze i další atributy, jako je rubrika, štítky, hashtagy, odkazy k internímu prolinkování, název článku nebo SEO náležitosti jako meta title a popisek.
Publikační plán a návod jak jej vytvořit
Teď už máte téměř všechny informace k tomu, abyste zvládli sestavit publikační plán pro svůj byznys. Zbývá už jen zodpovědět pár praktických otázek a můžete se pustit do přípravy poutavého obsahu pro váš blog či sociální sítě. 🥳
Jak často plánovat?
Frekvence plánování se odvíjí od odvětví a typu obsahu. Pokud chcete zůstat aktuální a vyjadřovat se k novým trendům, vyplatí se vám připravit harmonogram na kratší období, třeba na jeden týden. Naopak pokrýváte-li stálejší témata, pak můžete plánovat i na měsíc či rok dopředu. Ať už plánujete na týden či na měsíc, důležitá je pravidelnost. Vždy si proto určete, v jaký den se do plánování další fáze pustíte. Při sestavování harmonogramu mějte na paměti sezónnost příspěvků a náročnost přípravy daného typu obsahu.
Kde publikační plán vytvořit?
Dobrou zprávou je, že si vystačíte s Excelem nebo Google Tabulkami, které vám poskytnou vše, co k základnímu a funkčnímu plánu potřebujete. Takováto tabulka by měla být přehledná a vhodně naformátovaná, aby fungovala jako spolehlivý nástroj na dalších několik let a kolegové či klienti se v ní snadno vyznali. Pro publikaci příspěvků vám dobře poslouží i některý z mnoha online nástrojů, které vám pomohou obsah nejen naplánovat, ale zvládnou příspěvky na sociální sítě v daný čas také publikovat.
Aplikace pro tvorbu publikačního plánu (contentu)
Pro plánování contentu existuje několik užitečných aplikací, které pomáhají efektivně organizovat a řídit obsah na sociálních sítích:
Trello – flexibilní nástroj pro správu úkolů, kde můžete vytvářet tabule s plánem obsahu, připomínkami a termíny publikací.
Hootsuite – populární platforma pro plánování a automatizaci příspěvků na různých sociálních sítích. Umožňuje sledovat výkon a analyzovat dosah příspěvků.
Later – zaměřený na vizuální obsah, umožňuje plánovat a automaticky zveřejňovat příspěvky na Instagramu a dalších sítích. Nabízí náhledy feedu, takže vidíte, jak bude váš profil vypadat.
Buffer – jednoduchý nástroj pro plánování a analýzu příspěvků, ideální pro menší týmy.
Meta Business Suite (dříve Facebook Business Suite) - platforma od společnosti Meta, která umožňuje spravovat všechny vaše aktivity na Facebooku a Instagramu z jednoho místa. Je ideální pro plánování obsahu na tyto 2 sociální sítě.
Každá z těchto aplikací nabízí různé funkce podle potřeb vaší content strategie.
Pracujte a tvořte publikační plán s předstihem
V tomto článku jsme vysvětlili, proč je publikační plán nezbytnou součástí profesionální obsahové strategie. Už víte, že vám pomůže s pravidelností, lepším cílením a prací s klíčovými slovy. Řekli jsme si, z čeho by měl obsahu vycházet a co by ve vašem publikačním plánu rozhodně nemělo chybět. Nezapomeňte, že správný publikační plán je odrazem analýzy konkurence, klíčových slov a content gapu a přináší hodnotu vašim čtenářům. Pokud budete postupovat správně a tvořit publikační plán s dostatečným předstihem, brzy oceníte, že máte více času na jiné aktivity a méně stresu s tím, co na sítě publikovat a také zaznamenáte příliv nových návštěvníků na web nebo sociální sítě, ze kterých se mohou stát i vaši zákazníci. Tak tvořte obsah, ale s rozmyslem a předstihem!
Chcete se dozvědět víc ze světa sociálních sítí a online marketingu obecně? Odebírejte náš newsletter a už žádný článek nepropásnete!

Comments