top of page
  • Obrázek autoraMartina - Marblog

Jak si vybrat vhodnou sociální síť pro vaše podnikání?

Kdo dneska není na sociálních sítích, jako by nebyl. Více než 83 % uživatelů internetu má profily na sítích a tráví tam průměrně kolem 2,5 hodiny denně. Není tak divu, že stále více firem začíná využívat tyto platformy k propagaci svých produktů a budování značky. Jak si ale vybrat vhodnou síť pro vaše podnikání?


Bílý obrázek s malými černými ikonky sociálních sítí - Facebook, Twitter, Pinterest.
Jak si vybrat vhodnou sociální síť pro vaše podnikání?

Jak si vybrat vhodnou sociální síť pro vaše podnikání?

Existuje spousta sociálních sítí a kdybyste chtěli tvořit obsah na všechny, nedělali byste nic jiného. Nemusíte být všude. Bohatě stačí, když si vyberete jednu až dvě platformy, kam budete pravidelně přispívat zajímavým obsahem. 


Každá sociální síť má svá specifika, a tak nelze tvořit stejný obsah na všechny platformy. Na některé sociální sítě (Instagram) se hodí vizuální obsah, jiné zvládnou i větší množství textu (LinkedIn), další se zase zaměřují na krátká videa (TikTok). Ani publika nejsou na všech platformách totožná. Různý obsah láká různé typy uživatelů, chcete-li být úspěšní, musíte tvořit obsah tam, kde tráví čas vaše cílová skupina


Náš tip: Pokud si sociální sítě chcete spravovat sami, je nesmírně důležité zvolit si platformu, kterou sami rádi používáte. Jedině tak zvládnete pravidelně a konzistentně tvořit obsah. Když si vyberete síť, která vás nebaví, pravděpodobně u ní moc dlouho nevydržíte. Vaše cílovka si vás nakonec najde na jakékoliv síti. - Říká Martina Scheiner, CEO Marion Marketing 


V neposlední řadě se zaměřte na to, jaký typ obsahu dokáže nejlépe propagovat váš produkt. Můžete ho představit krátkými videi nebo potřebujete připojit více textu, abyste zákazníkům vše vysvětlili? Je vizuálně zajímavý a fotogenický, nebo jde o službu, která se nejlépe prezentuje delšími videi? 


Cílová skupina

Cílová skupina či „cílovka“ je skupina osob se stejnými charakteristikami, u které existuje předpoklad, že bude mít zájem o vaše produkty či služby. Svou cílovou skupinu si musíte správně vymezit, abyste jí poté mohli přizpůsobit volbu marketingových kanálů, typ obsahu a formu komunikace. Tím zvýšíte šanci, že oslovíte více potenciálních zákazníků.


Znalost cílové skupiny je důležitá rovněž při rozhodování, na jaké síti budete aktivní. Produkt určený lidem ve středním věku nebude mít příliš velký úspěch na TikToku, kam chodí velmi mladé publikum. Naopak generaci Z spíše oslovíte povedenou grafikou či trendy videem než sáhodlouhým příspěvkem na Facebooku. 


Aby vám aktivita na sítích přinesla ovoce, je nezbytné surfovat na vlně proměnlivých trendů, ale zároveň udržovat jednotný vizuální styl i způsob komunikace. Pokud se na správu sítí necítíte, svěřte je našemu týmu specialistů. V Marion Marketingu se vám rádi postaráme jak o tvorbu obsah, tak o kampaně. Ozvěte se nám a domluvme si nezávaznou konzultaci.


Kde tvořit obsah?

Pojďme se nyní podívat na to jednotlivé sociální sítě a říct si, jací uživatelé je navštěvují a jaký obsah se na ně nejvíce hodí. Podle toho se snadno můžete rozhodnout, která síť je pro vás a vaše podnikání tou nejlepší volbou.


Facebook 

Facebook v Česku používá 5,3 milionů lidí, jedná se tak o nejpoužívanější sociální síť u nás. Nejvíce na facebooku tráví čas věková skupina od 30 do 45 let, najdete tu však i starší generaci. Podle průzkumu AMI Digital Index z roku 2021 přispívá na facebook minimálně jednou týdně 36 % Čechů od 45 do 60 let a 33 % lidí nad 60 let. Na facebook se hodí hodnotné příspěvky se spoustou informací, nejlépe v kombinaci vizuály a textu. Dají se využívat i stories, které podle průzkumů sleduje 77 % mladých lidí.


Instagram 

S králem vizuálního obsahu má v Česku zkušenost asi 54 % lidí. Nejčastěji tu potkáte mladou generaci, konkrétně uživatele mezi 18 až 35 lety, pro které je atraktivnější vizuální obsah. Od toho se můžete odpíchnout i při tvorbě obsahu – na instagramu jde zkrátka o to, aby příspěvky pěkně vypadaly. Populární jsou nyní krátká videa (Reels), kterým algoritmy i uživatelé dávají přednost. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na oblíbený formát stories, které sleduje většina uživatelů Instagramu.


LinkedIn 

LinkedIn je profesní síť, která slouží pro business networking, hledání zaměstnanců i sdílení zajímavostí z praxe. Je ideální pro B2B podnikání, protože zde máte šanci oslovit podniky, se kterými byste mohli spolupracovat. Na LinkedIn mají úspěch informačně bohaté příspěvky, které reagují na aktuální dění a novinky v oboru. 41 % uživatelů této platformy tvoří věková skupina od 26 do 35 let


TikTok 

TikTok je nyní velmi populární sociální sítí a mnoho firem už na trend krátkých videí naskočilo. Už dávno totiž neplatí, že na ní tráví čas jenom děti. Jde sice o síť primárně určenou pro mladé, potkáte zde však lidi až do 30 let. V Česku je na TikToku 20 % populace. A co na TikToku jede? Jsou to krátká trendy videa, která dokážou zachytit pozornost diváka. Na TikToku je více než kde jinde nutné reagovat na nejnovější trendy, jedině tak vaše video bude mít úspěch a uvidí ho více lidí. 


X (Twitter)

Sociální síť X (dříve Twitter) je oblíbená především mezi novináři a veřejnými činiteli, kteří rádi reagují na aktuální dění. Objevují se tu politická témata a názory ve formě krátkých textových příspěvků. Z Česka je na Twitteru asi 390 000 uživatelů, mezi nimiž převládá generace Z. Na Twitteru mají úspěch technologické, mediální nebo marketingové firmy, které stručně a jasně reagují na novinky ve svém oboru. 


Youtube 

Youtube je největší síť určená pro sdílení krátkých i dlouhých videí. V Česku s ní má zkušenost až 96 % všech uživatelů internetu. Pokud je váš produkt vhodný pro tvorbu videí, na této platformě zazáříte. Sdílet můžete tutoriály, naučná videa nebo třeba rozhovory. Na popularitě nabírají Youtube Shorts, což je obdoba instagramových Reels nebo videí na TikToku.


Pinterest

Pinterest je spíše než sociální sítí obrázkovým vyhledávačem. Mnoho firem si k němu stále nenašlo cestu, přitom jeho potenciál rozhodně není malý. Pinterest slouží jako studnice inspirace. Uživatelé, nejčastěji však ženy, tu mohou vytvářet nástěnky a ukládat si fotky a obrázky do složek. Pokud máte vizuálně pěkný produkt určený ženám, pak byste Pinterest rozhodně neměli ze svého marketingového mixu vynechávat. 


Blog

V neposlední řadě můžete vytvářet obsah na blog na svém webu. Výhodou je, že vaše stránky patří vám a nemusíte se tak řídit podle pravidel třetí strany. Váš profil na sítích mohou napadnout hackeři nebo ho správce sítě může zablokovat, zatímco blog je váš a nikdo vám ho nemůže vzít. Na blog přispívejte dlouhými a kvalitními články, které mají vyhledávače nejraději. Pokud budete správně pracovat s klíčovými slovy, máte šanci že ho vyhledávače doporučí na předních příčkách vyhledávání. Přečtěte si také náš článek o tom, jak psát kvalitní články


Podcasty 

Na popularitě nabraly v poslední době také podcasty, které mnozí upřednostňují před čtením článků. Více než 54 % uživatelů internetu si alespoň jednou za měsíc poslechne podcast. Audio obsah je tak skvělou příležitostí přiblížit zákazníkům vaše služby. Můžete rozebírat aktuální témata z vašeho oboru podnikání, zvát si hosty nebo odpovídat na otázky uživatelů. Zveřejnit ho lze na Spotify nebo Apple Podcast, případně jako placený obsah třeba na Herohero. 


Tipy, jak tvořit obsah na sociální sítě

Ať už si pro svou tvorbu vyberete jakoukoliv platformu, nejdůležitější je zůstat konzistentní a vytvářet kvalitní obsah. Jedině tak se vám podaří přilákat skrze sociální sítě více zákazníků. Klíčové je nesdílet pouze prodejní příspěvky, ale snažit se, aby vždy měly nějakou přidanou hodnotu. 


Pokud se rozhodnete spravovat si sítě sami, zkuste se řídit podle těchto tipů: 

  • Vyčleňte si na plánování příspěvků jeden den v měsíci a naplánujte si obsah na měsíc dopředu. 

  • Pro ulehčení práce využijte nástroje pro tvorbu obsahu.

  • Pracujte s obsahem a recyklujte ho. Sdíleli jste minulý rok zajímavý obsah, který je stále aktuální? Můžete ho recyklovat a publikovat znovu, jen trochu jinak.

  • Když už nějaký obsah tvoříte, použijte ho i na další sociální sítě.

  • Když se budete věnovat psaní článku, kde je spousta informací, můžete je po té rozdělit na několik menších příspěvků a hned máte vytvořený obsah na sociální sítě.


Sociální sítě by měly být pevnou součástí vašeho marketingu. Nemusíte však zběsile tvořit obsah na všechny, stačí si vybrat jen jednu nebo dvě, které se nejvíce hodí pro vaše podnikání. Sociální síť pro propagaci vašich produktů volte podle toho, kde tráví čas vaše cílová skupina. Pokud si sítě budete spravovat sami, nezapomeňte vzít v potaz i to, co vás baví. Těžko vydržíte konzistentně tvořit obsah na nějakou platformu, když vás samotné bude nudit.


Jestli vám záplavě povinností nezbývá na sítě čas a prostor, ozvěte se nám a my vám s obsahem na sítě rádi pomůžeme. Pro začátek si lze domluvit nezávaznou a bezplatnou konzultaci, na které si vše potřebné ujasníme. 

bottom of page