Především v online marketingu se v posledních letech rozmohl takový nešvar, a to dělat vše instantně, ad hoc, na poslední chvíli, ze dne na den. Říkejme tomu, jak chceme. Přispěla k tomu pravděpodobně doba covidová, kdy jsme opravdu nevěděli, co bude zítra a museli daleko pružněji reagovat na situaci. A online prostředí nám umožňuje nápady rychle realizovat a dávat ven, kdy uznáme za vhodné. Neměli bychom ale zapomínat, že kvalitní marketingová strategie je postavená na pečlivě připraveném plánu.
Efektivní marketingová kampaň vychází z plánu
Ať už plánujete dlouhodobou marketingovou strategii nebo dílčí kampaň, je důležité si říct, co je vaším cílem. Pokud nevíte, kam směřujete, jen těžko vymyslíte dobrý způsob, jak se „tam“ dostat.
Dostatek času vám taky dovolí lépe si definovat cílovou skupinu, ideálně si udělat konkrétní průzkum. Může to znamenat, že si uděláte audit cílových skupin na základě předchozích kampaní na sociálních sítí, v případě plánování dlouhodobé komplexní strategie se můžete spojit například s výzkumnou agenturou.
Když si stanovíte cíl a představy o kampani či strategii, zbývá rozložit si plán na jednotlivé kroky, úkoly, aktivity a taky ke každému přiřadit toho správného profesionála v oboru.
Plánovat se tedy vyplatí hlavně proto, že provedete důkladnou přípravu.
Jak plán využívat?
Využití plánu je pak o tom, že si všechny teorie, poznámky apod přenesete do praxe. Když máte stanovený cíl, cílovou skupinu a určené základní kroky, kam se posouvat, proměňte je v co nejkonkrétnější kroky.
Nejhorší je spoléhat se na to, že někdo něco nějak udělá. Mějte jednotlivé kroky kampaně popsané co nejvíc konkrétně, ke každému kroku přiřaďte zodpovědnou osobu a ke každému kroku si taky stanovte pevný deadline.
Jako template můžete využít například Ganttův diagram, kde krásně vidíte, jak na sebe jednotlivé úkoly a deadliny navazují.
Proč jsou plány důležitější než kdy jindy?
Už od roku 2020 se růst e-commerce zpomaluje.
V letošním roce klesá e-shopům počet objednávek i hodnota objednávky, lidé zkrátka méně utrácejí.
Odlišit se od konkurence a získat zákazníka pro sebe je tak ještě těžší.
Když pomineme strategii, která se plánuje roky dopředu, příprava jednotlivých kampaní zabere opravdu měsíce – i zde je to boj o čas s konkurencí.
Pokud plánujete jen kampaně v Business Suite, i tam nějakou dobu trvá, než si Facebook shromáždí data o cílové skupině a nastaví takové cílení, které se vám začne vyplácet. Tento proces trvá několik týdnů.
Stejný proces učení můžete pozorovat u Google Ads nebo Sklik.
4 neplacené online nástroje, které vám s plánováním marketingu pomohou
V současné době existuje mnoho různých online nástrojů, které vám marketingové plánování a přidělování úkolů usnadní. Všechny níže uvedené aplikace můžete navíc alespoň do nějaké míry používat zdarma. Nezatíží tak váš firemní rozpočet a pokud bude vaše kampaň úspěšná, dokonce díky nim vyděláte. Další výhodou těchto aplikací je, že jsou dostupné i pro smartphony.
Trello
Trello je bezplatná webová aplikace pro správu projektů pomocí vytváření nástěnek. S těmito nástěnkami, které je možné sdílet s ostatními, můžete plánovat a spolupracovat na projektech, organizovat pracovní procesy a sledovat jejich průběh vizuálně přehledným a motivujícím způsobem. Ke konkrétním úkolům můžete přiřazovat štítky, uživatele, deadliny, poznámky i přílohy v podobě souborů.
Google disk a dokumenty
Nesmíme zapomenout na tabulky a dokumenty od Google, které je možné s kolegy sdílet a upravovat je společně v reálném čase bez nutnosti posílání. V Google tabulkách si můžete například vést pracovní výkazy, plánovat obsah i tvořit podrobné marketingové plány na celý rok. Google dokumenty pak využijete třeba při vytváření konkrétních textů do kampaní. Všechny dokumenty lze přehledně ukládat do jednotlivých složek na Google disk, kde si je všichni, kdo mají přístup, mohou jednoduše vyhledat.
Slack
Základem každého kolektivního úspěchu je týmová komunikace. Skvělým firemním komunikačním nástrojem, který je možné s určitými omezeními využívat zdarma, je Slack. Kromě rychlé komunikace v podobě chatu nabízí slack možnost vytvářet tematické kanály, sdílet obsah a propojení s dalšími užitečnými aplikacemi.
Wunderlist
Aby se předešlo tomu, že se na nějaké úkoly zapomene nebo že práci celého týmu brzdí nesplněné tasky, je dobré mít šikovného pomocníka v podobě online To Do listu. Aplikace Wunderlist umožňuje s ostatními sdílet úkoly i celé jejich seznamy, přiřazovat k úkolům jednotlivé uživatele a prioritizovat. Samozřejmostí je přehled o deadlinech a možnost nastavit připomenutí. Předností Wunderlist je také to, že lze snadno propojit s Google kalendářem nebo Slackem.
Marketing, který přináší skvělé výsledky, se nikdy neobejde bez pečlivého plánování. Po stanovení vhodného cíle a definování cílové skupiny je nutné kampaň rozdělit na konkrétní kroky či aktivity a ty následně přidělit jednotlivým specialistům. S plánováním marketingu vám pomohou online nástroje, z nichž některé můžete využívat zcela zdarma. Úplně nejlépe ovšem uděláte, když se obrátíte na nás. Pomůžeme vám sestavit komplexní marketingovou strategii i jednotlivé kampaně tak, aby bylo vše kvalitně, precizně a včas připravené. V týmu máme zkušené markeťáky různých zaměření a rádi s vámi probereme vaše možnosti během 20minutové schůzky zdarma. Vy můžete všechny starosti s plánováním marketingových kampaní pustit z hlavy a soustředit se na rozvoj vašeho podnikání.
Comentários